De zang van de vampiers 3.2 Ontvoeringen

De reeks “Zang van de vampiers” startte spectaculair met een aanslag op een geheime militaire basis in de Amerikaanse woestijn op het moment dat de president aanwezig was. De aanslag zorgde naast de nodige ophef ook voor de ontdekking van een vreemd soort mens, supersterk, erg groot en met vleugels; meer nog: hij beschikte over een soort regeneratieve krachten waardoor hij zelfs met ernstige brandwonden toch nog verder kon. Nu zijn we al veertien albums en twee cycli verder en is er veel veranderd.

Als je deze reeks nog niet kent stop je misschien beter met lezen om de pret niet voor je te bederven! Maar we kunnen wel meegeven dat de reeks een absolute aanrader is! Op het einde van de tweede cyclus schakelde Debrah Faith dan toch Sandor G. Weltman uit. De rijke mysterieuze man die tussen de overheid en de vampiers in stond. Hij was via zijn bedrijven bezig met experimenten met hybriden -kruisingen tussen de mensen en de vampiers- omdat de vampiers steriel zijn en zich niet meer kunnen voortplanten. Debrah ontdekte dat ze ook een hybride was en kwam aan het hoofd te staan van de Weltmans groep. De derde cyclus start enkele jaren later als Debrah probeert om een mannelijke en een vrouwelijke vampier te pakken te krijgen om hen te bestuderen. Gelukkig krijgt ze daarbij de hulp van Chrys, ook een hybride. Ze wil ook alle hybriden samenbrengen om hen de vraag voor te leggen hoe het verder moet met de vampiers.
De vampiers zelf worden het lange wachten beu. Via hun helpers Abeau de Roquebrun en Cylinia bevrijden ze Austin “Sinner” Carson, een echte psychopaat die met Debrah zal moeten afrekenen. Austin is echter ook een hybride, en bij zijn bevrijding is ook Kevin Nivek betrokken die in dezelfde Psychiatrische inrichting zat. Zo raakt ook hij weer betrokken in het verhaal. Debrah kan nog altijd Niveks bloed drinken nadat hij haar uitleverde aan Weltman.
Dit klinkt redelijk ingewikkeld, maar we zitten dan ook al veertien albums ver in het verhaal. Om het nog wat gecompliceerder te maken, creëerde Corbeyran een aantal spin-offs. Zo is er de reeks “de clan van de draak” Een reeks die zich afspeelt in de middeleeuwen en waar Abeau centraal staat. Hij werd als pasgeborene als wisselkind meegenomen door de vampiers. Daarnaast is er ook nog “De eeuw der schimmen” dat zich afspeel rond 1750, de tijd van de verlichting. Toen was de strijd tussen Weltman aan de ene kant en Cylinia en Abeau aan de andere kant al aan de gang!

Kortom, het derde seizoen is met de eerste twee delen spectaculair gestart, het staat bol van de actie en de spannende momenten. Je moet er wel je kopje bij houden en het is aan te raden om de reeks te herlezen om volledig mee te zijn, maar dat is geen straf! Corbeyran bezorgt ons een spannend, meeslepend verhaal dat prachtig in beeld wordt gebracht door Guérineau.