Inlandsis 2 Broer van mijn hart, zus van mijn bloed

De cover is de deur tot de strip. En bij Inlandsis is de deur bijzonder uitnodigend. De covers van beide albums zijn pareltjes waar menig tekenaar naar mag opkijken. Onze interesse was dus meer dan gewekt.

Scenarist Betbeder gebruikt de Peary-expeditie naar de Noordpool als kapstok voor een geheel nieuwe mythe over het het ijzige noorden. In het hoge noorden leefden de moedergodin en haar kinderen aanvankelijk onder het wateroppervlak. De kinderen, nieuwsgierig als ze zijn, wilden echter weten wat er zich boven het oppervlak afspeelde, hoewel moeder het hen verbood. Toch gingen ze, maar moeders toorn was vreselijk: ze werden verbannen uit het waterrijk. Daarop schiepen de kinderen Inlandsis (wat zoveel als ijskap betekent), een ijzige wereld als barrière tegen de mens. De dieren zijn er behept met intelligentie, en beschermen de goden tegen de mensen. Maar dat is buiten de mens gerekend... De twee godenmeisjes krijgen na vele jaren elk een kind, een jongen en een meisje. Als dat nageslacht ooit elkaar zou vinden, betekent dat het einde van Inlandsis. De goden moeten dit kost wat kost verhinderen.

Het is een relaas over verschillende tijdvakken heen, van de prille mens over de vikingen tot het jaar 1908. Zoals vele mythen of sprookjes worden gruwelijke taferelen niet geschuwd: afzichtelijke monsters rijten dieren open, baby's worden verminkt, de mens is zijn verschrikkelijke zelve, ... Geen verhaal voor doetjes. En goed verteld bovendien. Details als Peary die denkt dat hij het noorden bereikt heeft, maar dan beduveld bleek te zijn door de enige nog overlevende god. Leuk detail, want vandaag wordt zwaar getwijfeld over de vraag of hij inderdaad de noordpool bereikt heeft.

Trouwens, het verhaal is al even goed in beeld gebracht ook. Niet alleen de covers zijn dus juweeltjes, de weidse ijslandschappen binnenin laten je rillen van de kou. Gevechten worden in al hun gruwelijke details neergezet. Stormen krijgen een epische dimensie. Knap, zeer knap.

Inlandsis combineert knappe tekeningen met een goed verhaal in een originele setting. Wat wil je nog meer?