Medina 3 De slachtoffers

Vier lange jaren om drie delen uit te brengen… En het rare is dat, toen ik het eerste album had vastgepakt, ik het terug had gezet omdat de tekeningen zo afstotend waren dat het me niet interesseerde. Ja, het was een Dufaux, maar de kunst van Elghorri was er niet direct één die zomaar overtuigde bij het vluchtig doorbladeren.
Het kan verkeren natuurlijk. Ondanks een mediocre recensie van het eerste deel hier op de site, heb ik toch maar dat tweede deel gelezen en ik was meer dan aangenaam verrast. De toon die werd neergezet en de nodige gruwelijkheid, samen met de no-nonsenseaanpak van Dufaux qua tekst (geen kilometerslange conversaties), maakte dat je gemakkelijk in het harde sfeertje werd meegezogen en je afvroeg waar het naartoe zou gaan met de mensheid.

Het heeft de uitgeverij drie jaar gekost om dit laatste deel uit te geven in onze contreien. Dufaux neemt je mee door de laatste stelling en vertelt zijn verhaal op de reeds gezette toon. Je leert de herkomst kennen van de Drax, hoe Medina misschien toch stand blijft houden en hoe de hoop op een betere wereld zelfs tot op het laatste kan blijven duren. Een waardige afsluiter voor een genre waar Dufaux niet thuis in is, al voelt het soms wat geforceerd aan.
De inkleuring is niet veranderd: veel blauw en oranje! De ruwheid waarmee alles op papier is gezet, is treffend en blijft een harde noot om kraken indien je er je niet direct in kan vinden. Maar toch, het past bij dit verhaal. Het zet sowieso een toon neer van een gehavende planeet waar monsters het laatste beetje menselijkheid proberen over de kling te jagen en alle middelen zijn daarvoor goed.

Ik zei het al eerder: Medina is een onderschat sci-fi-oorlog-tegen-de-monsters-verhaal. De punten op deze site tonen aan dat het noch het slechtste noch het origineelste verhaal is, maar een sci-fi-verhaal dat zeker een kans verdient.