Guust S14 Wapenstokken, fluitjes en 'n reuzenlolly

Deze strip is eigenlijk een partijtje Vondelaar tegen Guust en het uitverkoren strijdterrein is de straat. Vondelaar, een agent, tegen onze Guust, dan is het op voorhand al beslist, toch? Maar niks is minder waar, beide trekken al eens aan het langste eind in deze gag-strip. Voor Guust betekent dit dan een extra verkeersboete.. voor Vondelaar meestal lichamelijke aftakeling met af en toe een negatieve weerslag op zijn mentale gezondheid. Toch wil geen van de twee ook maar een duimbreedte toegeven. Neen, ieder probeert de straat te veroveren en de ander buiten spel te zetten. Ze grijpen hier dan ook alles, maar dan ook echt alles voor aan. En dit geeft een fantastisch vuurwerk, dat mij behoorlijk aan het lachen brengt.

Het is geweldig hoeveel opportuniteiten tot conflict één simpele straat kan bevatten. De vondsten in deze, toch wel gelimiteerde, omgeving zijn uiterst geslaagd en bewijzen nogmaals dat elke omgeving rijk kan zijn om ideeën uit te putten, zolang de creativiteit er maar is. Hoedje af voor de scenarioschrijvers van de verschillende 'conflicten'.

Guust en zijn kompanen worden, zoals steeds, op een leuke manier neergezet. De overdreven gelaatsuitdrukkingen en bijhorende lichaamstaal zijn een perfect middel om de emoties tot ons te brengen en meestal ook de verlossende clou van het verhaal aan te geven. Alles wordt dan ook nog vol dynamiek en vlot neergezet, waardoor het tempo er in gehouden wordt. Het is dan ook een opeenvolging van glimlach, lach, gegniffel,... enzovoort.

In het kort: Guust is gewoon goed.