Sugar (Baeken) 1 Leven als kat

Een kattenmens, dat ben ik. Katten zijn wezens met een eigen wil. In tegenstelling tot honden beslist de kat zelf wanneer ze geaaid wil worden. En als ze die strelingen toelaat, mag je er zeker van zijn dat hier meer achter zit. Ofwel volgt hierop direct een sprong naar de etensbak, ofwel ontdek je later wel waarom ze dit heeft toegelaten. Weer ergens een reeks krassen op het behang, meubilair of gordijnen, een dode muis of vogel die ze achteloos heeft achtergelaten in je veranda, zolder of living.

Zelf heb ik reeds enkele katers gehad die ons allen te vroeg hebben verlaten. Mousty, onze eerste met Limburgse roots, heeft de schappelijke leeftijd van 23 jaar gehaald. Nxvan, naar de uitspraak van het vrouwtje die zei dat er 'niks van' in huis kwam dat we nog een kat in huis haalden toen ik die van onze tuinmuur plukte, heeft ons na vier jaar op mysterieuze wijze verlaten. In die vier jaar hebben we oneindig veel plezier gehad aan deze kattin die, toen we ze in huis namen, bleek zwanger te zijn van vijf kittens.

Deze introductie over een stukje van mijn persoonlijke relatie met deze mini-panters om de nieuwe strip van Serge Baeken aan te kondigen. Na zijn verhaal 'The No-Stories' werd het op stripgebied plots heel stil rond de man. Hier en daar dook hij nog eens op voor een signeersessie, maar voor de rest... Stilte voor de storm?

In een interview met Serge Baeken komen we te weten dat hij 'verschillende jaren' aan deze strip heeft gewerkt. Blijkt dit, na enig speurwerk, zomaar even over 8 (jawel acht) jaar te gaan. Het verhaal heeft verschillende malen een remake gekregen voor Serge Baeken tevreden was over de tekenstijl en de vertelwijze. Elke pagina werd vakkundig onder de (teken)loep gehouden, bijgewerkt, uitgegomd en nog eens aangepast om dan uiteindelijk te komen tot de uitgave die nu in de winkels ligt.

Het verhaal gaat grotendeels over een kat, Sugar in het verhaal maar ten huize Baeken beter gekend onder de naam Suske, maar start met twee van zijn voorlopers die beiden op zeer korte tijd komen te overlijden. Momenten die de familie Baeken in een diepe rouw storten. Tot het kleine broertje van mevrouw Baeken met een allerschattigst poezeloezige kitten afkomt. De opmerking 'ik weet niet of ik dit al aankan' valt al snel in het water als deze poes haar laat zien van haar beste kant. De liefde tussen beiden is een feit. De kat, Sugar in het verhaal, mag blijven.

Dit verhaal is moedwillig geschreven met een minimum aan woorden. De tekeningen moesten voor zich spreken. Na zijn verhaal 'The No-Stories', een verhaal dat over zijn huisgenoten en vrienden ging, vond Serge dat er een hiaat in het verhaal zat. Een van de meest aanwezige huisgenoten ontbrak. En zo ontstond de idee om een heel stripverhaal over deze ontbrekende schakel te maken. Sugar was geboren.

Het gebeurt slechts zelden dat ik een boek tweemaal na elkaar lees, dit is volgens mijn geheugen zelfs jaren geleden, maar Sugar werd na lezing dichtgeklapt om direct weer te openen op pagina 1. De stijl van Baeken zorgt er voor dat je bij herlezing steeds weer nieuwe dingen ontdekt. De manier waarop hij twee totaal van elkaar losstaande tekeningen in elkaar kan laten overvloeien is uniek. Of hoe de strakke stijl van een pagina met 24 vakjes toch mogelijkheden biedt op gebied van artistieke vrijheid.

Nu al op één in mijn lijstje van 2014 en vermoedelijk zal daar tegen december niet veel aan veranderen.

En om af te sluiten een prachtige quote op de vraag 'Hoe herken je een intelligente kat', repliceert Serge Baeken heel ad rem met de woorden 'wanneer die kijkt naar waar je wijst in plaats van naar je vinger'.