Heftige hersens! 1 Heftige hersens!

Heftige hersens! is een educatieve strip van maar liefst 192 bladzijden die ons meer inzicht en begrip moet opleveren over de werking van de hersenen. Zoals eigenlijk reeds aangegeven, gebeurt dit niet door ellenlange teksten die hier en daar ondersteund worden door tekeningen, maar wel in stripvorm (of wat dacht u, wetende dat dit een recensie is op Stripinfo.be?).
Heel gerust was ik er niet in, toen ik me opgaf voor deze bespreking. De omslag kon me niet direct bekoren en het thema maakte me ook al niet echt laaiend enthousiast. Maar het moet gezegd: ik heb me geen moment verveeld bij het lezen van dit boek. De auteurs wisten op een heel begrijpelijke manier deze toch wel moeilijke en saaie (hoewel ik dat na het lezen van ‘Heftige hersens’ eigenlijk niet meer mag zeggen) materie in verhaalvorm te gieten. In heel wat hoofdstukken worden de verschillende functies en de werking van onze grijze massa uit de doeken gedaan, aan de hand van korte vertellingen die ondersteund worden door de nodige uitleg. Gelukkig blijft al te wetenschappelijk jargon achterwege en is de gebruikte taal voor iedereen perfect verstaanbaar.
Alle thema’s opsommen die aan bod komen, zou me te ver leiden, maar ik wil er toch enkele meegeven. Natuurlijk komen er enkele populaire zaken aan bod zoals ‘Flirten en zoenen’, ‘Oeps, ik ben verliefd!’ ‘Seks’, en ‘Verslavend’. Daarnaast zijn er ook thema’s die op het eerste zicht misschien minder boeiend lijken, zoals ‘Brainfood’, ‘Help, ik eet!’ en ‘Zondagen zijn rood’. In totaal zijn er maar liefst 20 verschillende onderwerpen waarin telkens een blik wordt geworpen op de werking van ons brein. Wetenschapsjournalist Mark Mieras beschrijft een aantal heel diverse jongeren met een verschillend stel hersenen. Bovendien worden de verschillen met de hersenen van volwassenen blootgelegd. Erg verhelderend allemaal. Ik heb heel wat bijgeleerd dat me kan bijstaan in het begrijpen van de toekomstige escapades van m’n tienerzoon wiens hormonen langzaam maar zeker aan de oppervlakte komen. Bij deze zou ik alle adolescenten en met uitbreiding hun ouders sterk willen aanbevelen om dit album in huis te halen en te lezen. Wie weet vermijdt u er heel wat (zinloze) discussies mee.
De tekeningen zouden voer voor discussie kunnen zijn. Eenvoudige pennentrekken en de schreeuwerige inkleuring zullen niet iedereen bekoren. Maar in dit boek moet alles glashelder overkomen, en dat doel ondersteunt de grafische kant: de verschillende karakters en situaties zijn goed herkenbaar zodat al je aandacht bij de essentie kan blijven.

Besluit: strips zijn een zwaar onderschat medium in het onderwijs en worden nog veel te weinig ingezet om het denken van de jeugd naar een hoger niveau te tillen. Dit album is daar een mooi voorbeeld van! Wat mij betreft: verplichte literatuur voor de doelgroep!