Death (Lion) 1 Death

Death Deluxie Editie is een verzameling van losstaande verhalen. Zo worden in deze bundel de verhalen 'Death: De prijs van het bestaan', 'Death: De tijd van je leven', en nog drie kleinere verhalen van een pagina of 10 opgenomen. Alle verhalen van de zus van Dream werden in deze deluxe uitgave dus opgenomen. Als surplus krijgen we dan ook nog een 50 pagina's Death Gallery waarin tal van tekenaars hun eigen versie van het personage ten beste brengen.

Maar wie of wat is Death nu in feite? Eén dag per eeuw neemt Death (niemand minder dan de dood) een sterfelijke vorm aan zodat ze de levens die ze moet nemen beter kan begrijpen en de bittere smaak van de eindigheid kan ervaren. En wie dacht dat de dood een knekelventje was met een lange zeis en een zwarte cape, wel die heeft het serieus mis. Death is een bevallige jongedame met een zware gothic-look.

Neil Gaiman heeft zijn naam gemaakt met 'The Sandman' maar Death was toch één van zijn meest geliefde personage. Als je iemand als Tori Amos ertoe kan brengen om het voorwoord van Death te schrijven, dan weet je dat Gaiman niet de enige is met een boontje voor deze figuur. En na het lezen van deze comic heeft ze er zelf nog een man van middelbare leeftijd aan toegevoegd.

Het is niet zo dat alle verhalen even goed kunnen boeien, maar de twee lange verhalen (zie hierboven) zijn niet alleen prachtig getekend, het verhaal is ook boeiend van begin tot einde. Verschillende figuren die in 'The Sandman' zaten, komen ook hier weer op de proppen. Zo zorgt Mad Hettie voor de humoristische noot en is de naar de Ankh zoekende Heremiet de slechterik.

Enkele uurtjes leesplezier ergens in een donker hoekje is je lot als je deze strip koopt. En dan maar hopen dat de dood je niet komt halen.