Hemel in puin 2 Alarmstart

100 jaar geleden brak de eerste wereldoorlog uit en naar aanleiding van deze verjaardag lijkt de stripwereld overspoeld te worden door werken over de twee wereldoorlogen. Vliegtuigen zijn daarbij een geliefd onderwerp. Ook met deze reeks tracht men een graantje mee te pikken, getuige de uitgavedata: de vertaling van deel 1 dateert reeds van 2011 en de oorspronkelijke Franse uitgave van dit tweede deel is reeds van 2008.

Oorlogspiloten zijn helden. Vroeger nog meer dan nu. Het is ongelooflijk met welke apparatuur de eerste (straaljager)piloten moesten werken. Heel vaak waren zij meer proefkonijnen dan wat anders en werden ze met gammele of half werkende apparatuur de lucht ingestuurd. De oorlog was daar niet vreemd aan. Om het luchtruim te overheersen moest men immers over betere toestellen en technieken beschikken dan de vijand. Nieuwe uitvindingen werden dan ook zo snel mogelijk de lucht ingestuurd, zelfs als ze niet voldoende waren getest. Pinard en Dauger maken ons dat hier pijnlijk duidelijk door de personages uit hun album te confronteren met alle mogelijke onvolkomenheden, de irrationele verwachtingen van hun bazen en zo meer.
Philippe Pinard tracht de klassieke verhaallijn enigszins te doorbreken door een hond -de verpersoonlijking van de duivel-, filosofische overpeinzingen ten berde te laten brengen en door die een zekere invloed op de gebeurtenissen te laten uitoefenen. Ondanks de eerder beperkte aanwezigheid van deze viervoeter, lijkt die toch een behoorlijke impact te hebben op het hoofdpersonage enerzijds en het hele verhaal anderzijds. Je kan voor of tegen de aanwezigheid van deze onnatuurlijke en ongeloofwaardige intermezzo’s zijn, maar het biedt de auteur natuurlijk wel een verklaring voor al te grote toevalligheden.
Wat mij betreft zit de sterkte van dit avontuur in het weergeven van de gevoelens waarmee de Duitse piloten worstelden. Niet iedereen was het altijd eens met de beslissingen van hogerhand en de angsten waarmee, vooral jonge, piloten moesten omgaan waren duidelijk niet te onderschatten. De piloten van vandaag zijn duidelijk veel beter af.

De vliegtuigen zijn mooi en degelijk vormgegeven en de luchtgevechten zijn subliem in beeld gebracht. Gecombineerd met de achtergrondinformatie die ons geboden wordt, zorgt dat voor een vrij goed beeld van wat er moet geheerst hebben in het luchtruim ten tijde van WOII. Iets minder vind ik de personages die opdraven. Ze zijn niet consistent genoeg vormgegeven en komen soms redelijk kinderlijk over. De gelaatstrekken zijn iets te eenvoudig waardoor dit tekenwerk afsteekt bij de epische luchtgevechten.
Besluit: wat mij betreft bestaan er betere albums over de luchtgevechten die plaatsvonden in ‘40-’45, zeker op gebied van tekeningen. Toch is het boek het lezen waard.