H.ell 1 De vele gezichten van de dood

Harmond Ellmander, een ridder, wordt verraden. Hierdoor verliest hij alles: zijn gezin neemt afstand, een deel van zijn naam wordt afgeknipt, zijn titel wordt afgenomen en hij wordt gedegradeerd tot quaestor. Een quaestor is persoon die de koning belast met het brengen van gerechtigheid bij het gewone gepeupel. Niet dat de adel dat zo belangrijk vindt, maar af en toe loopt zo een zaak uit en bedreigt het ook hen en dat moeten deze quaestors voorkomen.

Zijn eerste zaak is een seriemoordenaar. Iemand vermoordt op een gruwelijke manier een aantal meisjes. Wanneer familieleden van de adel ook slachtoffers worden, sturen ze er H.Ell op uit. Ondertussen wil H.Ell ook gerechtigheid voor zijn zaak. Hij was onschuldig en wil diegene die hem er bijgelapt heeft op zijn beurt aanpakken.

Je merkt het al, het is een reeks met verschillende lagen. Tijdens zijn onderzoeken, die wellicht per strip aan bod zullen komen, neemt hij de tijd en het initiatief om meer over zijn zaak te zoeken. Het eerste, de seriemoordenaar, leidt tot vragen als wie is de gruwelijke moordenaar en waarom zulke moorden begaan? De rode draad geeft aanleiding voor vragen zoals: wie heeft H.Ell verraden en waarom? Allebei spannend om te volgen maar onze honger wordt maar deels gestild. De wereld waar we ons in vinden zit duidelijk gecompliceerder in elkaar dan dat het op eerste zicht lijkt: multiform wezens bestaan (kunnen van gedaante verwisselen) en ik vermoed ten sterkste dat er nog verrassingen gaan komen.

De tekeningen zijn schilderachtig, maar dan wel op een donkere, bijna ruwe manier. Dit zijn geen prentjes waar je vrolijk van wordt. Maar dat is natuurlijk wel passend bij dit verhaal. Het enige dat me af en toe stoorde was de bladschikking.. die is niet echt overal gemakkelijk te lezen. Maar de tekeningen zelf zijn goed en met een overtuigend gebruik van close-ups, wat de gevechten en de emoties veel dichter bij je brengen.

In het kort: dit boek houd je op je tenen. Geslaagd dus!