Héloïse van Montfort 1 De vijf boogschutters

Een geheimzinnige man huurt vijf boogschutters in om een opdracht uit te voeren voor hem. Wat verwacht je dan? Moord en doodslag, toch? Neen, niks van dit alles. Ze moeten een boek stelen, maar dan wel uit het hoofdkwartier van de inquisitie in Milaan. Niet voor doetjes dus. De geldstukken lonken echter en bijgevolg gaan ze alle vijf akkoord om deze risicovolle opdracht aan te nemen. En dat roept de nodige vragen op: waarom boogschutters en geen professionele dieven? Of nog: waarom dit boek? Of: wie is die man, die dat boek zo graag wilt?

Onderweg komen we meer te weten over de vijf ingehuurde boogschutters. Eén van hen is Héloïse en vermits zij het echte hoofdpersonage is, wordt er voornamelijk op haar verhaal ingezoomd. We komen al te weten dat ze eigenlijk dood had moeten zijn en dat de inquisitie daar ook iets mee te maken had. Toch is het al wel duidelijk dat haar verhaal, ondanks zo’n achtergrond, eigenlijk nog maar pas begonnen is. Dit is slechts het eerste avontuur waar wij medegenoot van gemaakt worden, maar ongetwijfeld volgen er nog. En je wil dat ook, je wil haar verhaal kennen en weten hoe ze alles te boven gekomen is. Dit belooft nog een pak vuurwerk.

Denk nu niet, dat het verhaal van Héloïse het dieven-verhaal ondersneeuwt. Helemaal niet, er komen daar veel te weinig kalme momenten in voor om dat toe te laten. Er wordt met een rotvaart de diefstal uitgevoerd en bijhorende complicaties afgewend en pas dan wordt een klein hintje gegeven over Héloise.

Af en toe laat de scenarist een klein steekje vallen en gebeurt het allemaal net iets te gemakkelijk of geeft het toeval wel heel veel voordeel, maar een kniesoor die dat het plezier laat vergallen. Het verhaal is vlot geschreven en levert de nodige verassingen en suspense. Je leest het boek dan ook in een zucht uit, met andere woorden goed voor een half uurtje leesplezier.

De tekeningen ogen ruw geschetst, maar zijn behoorlijk efficiënt om dit verhaal weer te geven. De inkleuring sluit hier op aan. Het laat alle belevenissen net iets rauwer overkomen en dat kan hier best.

In het kort: benieuwd waar dit heen gaat.