Surcouf (Michel) 1 De geboorte van een legende

Surcouf, de koning van de kapers, werd zo niet geboren. In deze eerste strip wordt vooral teruggeblikt naar zijn verleden en hoe hij de beruchtste van de kapers geworden is. In 1783 in Frankrijk worden die eerste kiemen gelegd. Op zijn zachtst gezegd heeft de zee hem altijd aangetrokken, maar wanneer zijn ouders het opgeven om zijn roekeloosheid in te tomen en hem naar de jezuiten sturen, begint het verhaal pas echt. De ontberingen en tegenslagen overtuigen hem om zo vlug mogelijk rijk te worden. Kaper worden op zee is dan de optie die hij verkiest. Hij leert al vlug de kneepjes van het vak en weg is hij. Desalniettemin is het ook al duidelijk dat er nog wel een hart zit onder de obsessie om rijk te worden.

Er worden hier ook al de eerste hints gegeven over de inhoud van de rest van de reeks. Jonas Wiggs is een journalist van de Times en gaat undercover om te weten wie Surcouf juist is en waarom hij zo de Engelsen het vuur aan de schenen legt. Hij benadert zijn prooi enigszins onconventioneel, maar, voorlopig althans, effectief. Hij komt dichterbij en leert ondertussen een pak bij over Surcouf. Maar er is meer, lees het zelf maar…

Dit is echt een introductie-strip waarbij het hoofdpersonage uitgebreid wordt voorgesteld. Je leeft dan ook al vlug mee met hem. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat het beter was geweest om al deze kennis meer te spreiden over de reeks en de tweestrijd, die er ongetwijfeld zit aan te komen, tussen Jonas en Surcouf al volop te laten losbarsten. Het is nu immers wachten op deel 2 voor het verhaal echt begint. Voor alle duidelijkheid, het is niet dat dit begin saai is. Integendeel, Surcouf heeft best een spannende jeugd gekend. Maar het verhaal dat in deze reeks gaat gesponnen worden, mocht toch al wat meer aandacht krijgen.

De tekeningen beloven alvast veel. De kwaliteit van deze indrukwekkende tekeningen doet me uitkijken naar de, ongetwijfeld nakende, actie-volle momenten. De detaillering van de schepen, samen met hun dansende dynamiek op de zee, hebben echt al mijn hart gestolen. Ik kan niet wachten om de strijd op de zeeën te bewonderen in de volgende delen.

In het kort: introductie-strip