Machtsspel 6 Antinéa

De vorige recensie heeft al heel wat uit de doeken gedaan, dus bouw ik daar even op voort. Nestor Serge, de journalist, wordt deze keer naar Algerije gestuurd om deel te nemen aan een rally. Hij vertegenwoordigt zijn krant, France-Soir. Maar eigenlijk is die rally maar een misleiding en probeert hij tijdens de rally uit te vinden waar kapitein Morhange is. De autorace zal hem immers door de Sahara nemen, waar de kapitein verdwenen is.

De plek waar de verdwijning plaats gevonden heeft, is een mysterieuze plaats. Al vlug merkt Nestor dat het naar alle waarschijnlijkheid ook hier over een poort naar de ondergrondse wereld betreft. De holle aarde zou hier echter een verdediging hebben, met name de koningin Antinéa, een niet te onderschatten vrouw. Het onderzoeken ter plaatste is dan ook op risico van lijf en leden. Maar dat zal Nestor natuurlijk niet tegenhouden om er op uit te trekken.

Komen we eindelijk meer te weten over die vreemde ondergrondse wereld? Wie is dat machtige volk dat de poorten controleert en invloed kan uitoefenen op de natuur? En koningin Antinéa, hoe speelt zij mee in dit verhaal? Niet elke vraag die gesteld wordt, wordt in deze aflevering al opgelost, maar je voelt wel dat we dichterbij komen. Heel dichtbij zelfs. Je kan het einde bijna ruiken. En natuurlijk gaat de spanning dan ook steil de hoogte in. De cliffhanger kan dan ook tellen.

De tekeningen liggen me wel: de karakterkoppen die duidelijk in lijn liggen met de karakters van de heren en dames. De éne straalt gewoon gluiperigheid uit, terwijl je bij de andere het koppige (of positiever verwoord: doorzettingsvermogen) al ziet in de kordate hoek die getrokken wordt met kaak en kin: neen, men verandert niet vlug van mening. Het plaatje klopt eenvoudigweg.

In het kort: spaaaaannnennd.