Storm 28 De race van Opaal

Dick Matena keert terug en heeft een nieuw epos voor Storm geschreven. Waar de vorig delen baden in een fantasy decor speelt 'De Race van Opaal' zich terug af in een science-fiction omgeving. De terugkeer van zwevende ruimtependel, hypermoderne gebouwen, gevechtshelikopters en dies meer zijn daar niet vreemd aan. Romano Molenaar en Jorg de Vos waren laaiend enthousiast om met toch wel één van de Toppers van het Nederlandse stripland te mogen samenwerken.

Maar bijna had een hartaanval van Matena roet in het eten gegooid. In 2012 kreeg hij namelijk een zeer zwaar infarct te verwerken en had het niet gelegen aan zijn vrouw Nelleke, die hem onmiddellijk een hartmassage gaf, dan had alles er heel anders kunnen uitzien. Ondanks twee daaropvolgende hartoperaties herstelde Matena verbazend snel en nam hij zijn lopende projecten, waaronder dus deze Storm en ook de Tom Poes-reeks, weer op. Hij maakte enkele ruwe lay-outs voor Romano Molenaar. Na het verwezenlijken van dit album werkte Dick Matena verder aan een nieuw ter verschijnen Storm-verhaal. Typisch Matena, een man die de tijd niet neemt om even stil te zitten.

Het verhaal: Een ruimtependel scheurt zonder enige belemmering gemoedelijk door het heelal op weg naar de Gordel van Opaal, een idyllische plaats met een stad van verderf, Sandrikan. Daar zal dra een race tegen de tijd plaats vinden, gekend onder de naam 'De Race van Opaal'. Maar voor het zover komt en om de uitslag te manipuleren nemen de gokbaronnen van Sandrikan het zekere voor het onzekere en laten de ruimtependel kapen. Daarop zit de held van het volk en zesvoudige winnaar van de race Saïd Karmadjojo met zijn voertuig Demona. De bestuurder van het ruimtetuig wordt neergeschoten waardoor deze stuurloos afstevent op Sandrikan. Door een technische snufje van de vluchtleiding van Sandrikan kunnen ze in het hoofd van Storm een loods plaatsen die hem zal leiden door deze gevaarlijke omgeving. Tijdens deze poging om het toestel veilig aan land te brengen komt Saïd door omstandigheden om het leven. Na een geslaagde landing wordt Storm verplicht door de vrouw van Saïd, Bodha, om het stuur over te nemen en de race te rijden. Tegen wil en dank besluit Storm om deze uitdaging aan te nemen. De loods Adinda zal hem hierbij helpen daar Storm geen flauw idee heeft wat het parcours voor hem allemaal in petto heeft.

De architectuur van Sandrikan doet enorm denken aan Indonesië. De Gordel van Opaal is dan ook een afgeleide van de Gordel Van Smaragd, de bijnaam voor Nederlands-Indië. De stad Sandrikan werd door Matena omschreven als een futuristisch Las Vegas, gebouwd met die Indische invloeden. Vanwege zijn Indonesische roots sprak deze setting Romano Molenaar enorm aan. Hij legt dan ook de juiste sfeer in de pagina's die door Jorg de Vos met warme tinten werden ingekleurd.

In deze Storm is ook een rol weggelegd voor de winnaar van een veiling waarvan de opbrengst volledig ging naar een goed doel, KiKa (kinderen zonder kanker). Deze cameo kunnen we al bewonderen op de tweede pagina van de strip waar een aardige reiziger aan Roodhaar vraagt om zijn glas nog eens vol te doen.

Deze "Dossier Editie bevat, naast heel wat informatie rond de strip, ook de scenario-tekeningen van Dick Matena, de schetsen van Romano Molenaar en de uitwerking en inkleuring van Jorg de Vos. Per pagina zie je die van links naar rechts en kan je de evolutie van het verhaal aanschouwen.

Veronica magazine bracht begin 2013 een special uit rond strips met op de cover een speciaal voor deze uitgave ontwikkelde tekening van Roodhaar. Als je wil zie hoe dat in zijn werk ging klik dan eens op deze link. Het lijkt poepsimpel maar zet je er maar eens aan.