Highlands 1 Het portret van Amelia

Een nieuwe lading van Medusa is altijd een garantie voor weer heel wat leesplezier. Elke start van een nieuwe reeks is dan ook weer reikhalzend uitkijken naar wat er nu op de markt wordt gebracht. De uitgever, gespecialiseerd in het vertalen van Franse strips, heeft er op de een of andere maner een neus voor om toch telkens weer prachtige reeksen in vertaling uit te brengen. Hopelijk volgen de lezers deze evolutie, want zoals het er nu voorstaat mogen we nog veel moois verwachten.

Maar genoeg Medusa bewierookt. Straks gaan ze zich nog de Supermannen onder de uitgevers voelen. :-)

Highlands speelt zich af in het midden van de 18de eeuw in de Schotse Highlands. In Blackwater Castle aan Loch Lochy is Graaf van Plaxton op zoek naar een nieuwe huisschilder om de portretten van familie en vrienden op doek te zetten, nadat de vorige portrettist het hof heeft verlaten. Het lot wilt dat Joseph Callander op het juiste moment op de juiste plaats is. De dochter van de graaf wordt ontvoerd en Callander kan dit door toeval en koel optreden vermijden. Dit heldhaftig optreden zorgt ervoor dat Amelia en Joseph tot elkaar aangetrokken geraken. 'Mooi' zou je zeggen, was het niet dat Amelia reeds door de graaf belooft is aan een man om de vrede tussen beide clans te verzekeren.
En dan stelt de nietsvermoedende graaf aan Callander de vraag om het protret van Amelia te schilderen. Niet zijn beste idee zal blijken.

Het verhaal, op scenario van en tekeningen door Philippe Aymond, ademt Schotland uit. De realistische stijl laat niets aan de verbeelding over. De Lochs en de Highlands worden op zulke wonderbare wijze op papier gezet dat je je midden in het landschap waant. We hebben één zekerheid: dit epos zal slechts uit twee delen bestaan en dat is nu al jammer te noemen. De vertelstijl is op zijn minst zeer goed te noemen. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd, de karakters uitgewerkt en de spanning stijgt met elke bladzijde, tot de bom barst en alles in een stroomversnelling terecht komt.

Je kan 'Highlands' een verhaal van een onbereikbare liefde noemen maar blijkt, na het sluiten van het boek, nog zoveel meer te zijn. Een geslaagd eerste deel vol spanning en intriges. Een echte aanrader voor allen want dit zal zeker een grote schare stripliefhebbers kunnen bekoren.

Minpuntje? Jah, als je er dan toch achter vraagt. De Schotse ruitjes die de eerste twee en de laatste twee pagina's kleuren zijn een doorn in het oog. Maar de strip speelt zich toch in Schotland af, niet? Dus laten we dat maar met de mantel der liefde bedekken.