Slangengebroed 1 Deel 1
2 Deel 2

Ik was ze even vergeten. Uit het oog uit het hart, zegt men dan. Zou er toch iets van waarheid inzitten? In feite niet verwonderlijk want de laatste afleveringen waren dan ook niet om aan te zien.

Jaja, het gaat over niemand minder dan Jessica Blandy. Een succesreeks die uit de gedacht van Dufaux is ontsproten en door Renaud op papier werd gezet.

In 'Slangengebroed' treedt ze weer in de schijnwerpers als nevenfiguur. Als de persoon die naar al haar kennissen een brief schrijft om hen te waarschuwen dat een duo allen die Jessica hebben gekend naar het leven staan. Renaud had aan Dufaux gevraagd om de moordenaars Soldier Sun en zijn dochter Agripina in leven te laten. (Zie 'Het pad van Jessica'). Renaud zag nog toekomst in deze personages en dat wordt dus uitgewerkt in 'Slangengebroed' onder scenario van Gihef. Soldier sun beperkt zich tot zijn doel terwijl Agripina een spoor van bloed achter zich laat. Deze psychopate staat voor niets. Na een zoveelste onnodige moord, waar een kleine jongen getuige van is, moet het moordernaarsduo vluchten naar een plek waar hun volgende doel op zich laat wachten, Penelope Cartwright.
Op de hielen gezeten door de vader van de kleine jongen, Owen Nash, Marshal Esposito Diaz van het Justice Department in Utah en de plaatselijke politie van een klein dorpje Mercy, waar de ranch van Penelope staat, proberen ze om zich gedeisd te houden. Tot Agripina weer een moord begaat.

Dufaux was duidelijk uitgekeken op het personage 'Jessica Blandy' en na 'Het pad van Jessica', wat we toch wel mogen omschrijven als uitmelkerij en dat uiteindelijk tot een grote flop mag bestempeld worden. Toch lukt het Gihef om van deze nevenreeks een zeer goede thriller te maken met alle ingrediënten die nodig zijn. Geweld, intriges, sex en mooie vrouwen. Waar de vorige reeks dus op flopte zorgt 'Slangengebroed' voor een spannend verhaal. Wel is het zo dat Gihef op het einde de deur wijd open laat staan voor een eventueel vervolg.

Ja, deze spinn-of kon me bekoren. Je kunt die zelf totaal los lezen van de hoofdreeks doordat men niet oneindig verwijst naar de reeks van Jessica Blandy. De kenner van de reeks kan de personages plaatsen en krijgt een beter inzicht waarom Agripina en Soldier Sun doen wat ze doen, maar dit is in de totaliteit van het verhaal totaal niet nodig. Jammer dat Renaud een zekere laisser-allez in zijn tekeningen heeft ingebouwd.

Leuke, (ont)spannende lectuur voor het slapen gaan. Zie wel dat je deur op slot is na het sluiten van de strip. ;-)