Jump 18 Het brein van Brains

Toen Standaard Uitgeverij eind 2012, naar aanleiding van voor hen tegenvallende verkoopcijfers, het doek liet vallen over de reeks “Jump” leek het lot van de serie bezegeld. Charel Cambré moet uitermate verheugd geweest zijn toen z’n geesteskind een nieuw onderkomen vond bij Strip2000. Deel 18 is het tweede album dat uitgegeven werd door deze uitgeverij. Er staan trouwens ook heruitgaves gepland van eerdere albums.

Brains, Dweezil en Lisa zijn drie jolige tieners die samen met hun gordeldier Armando het ene avontuur na het andere beleven. Deze keer zorgt het genie van de bende, Brains, ervoor dat de kornuiten in een lastig parket verzeild geraken. Na z’n (studie)reis naar Amerika is hij immers een stukje hersenweefsel van z’n grote idool Einstein rijker. Hij doet het uitgroeien tot een superbrein dat op alle vragen een antwoord weet. Als Brains die hersenmassa een complexe vraag stelt, loopt het een en ander serieus uit de hand...

Charel Cambré en Bruno De Roover schreven het scenario. Dit zit degelijk in elkaar en wekt grote verwachtingen vanaf de eerste bladzijde door (een deel van) de uitkomst van de recentste belevenissen van het bekende trio reeds te tonen. Wat daarna volgt is een sprong terug in de tijd. Deze opbouw heeft al vaak bewezen de aandacht te kunnen trekken en lezers reikhalzend te doen uitzien naar de rest. Ook deze keer is dat opzet gelukt. Verwacht echter geen complexe verhaallijn. Wat niet wil zeggen dat de opeenvolgende gebeurtenissen voorspelbaar zijn, integendeel. De elementen die allemaal worden toegevoegd gaan van absurd tot heel absurd en kunnen gelijk welke richting geven aan het verhaal. Niet voor iedereen het summum van de negende kunst weliswaar, maar jonge tieners die zich willen ontspannen en een amusant boekje zoeken, zullen zich zeker aangesproken voelen door deze laatste Jump.
Cambré loodst ons met vlotte lijnen doorheen de 48 bladzijden die deze strip telt. Zijn zwierige stijl is uitermate geschikt voor dit type verhaal en het beoogde doelpubliek. Wie de nieuwe Suske en Wiske spin-off ‘Amoras’ kent, zal de stijl trouwens herkennen en samen met mij beamen dat hij een uitmuntend tekenaar is!

Besluit: Het brein van Brains is een ontspannende weg-lezer voor het jeugdige publiek. Niet meer en niet min.