Jommeke 269 De lawaai-eter

Filiberke ziet af. Hij wordt constant achtervolgd en belaagd door lawaai. Nergens vindt hij stilte... steeds opnieuw wordt de rust doorbroken. Hij kan het niet meer aan. En dan komen zijn vrienden, Jommeke en de Miekes, langs om samen een fanfare te vormen.. natuurlijk al vol overtuiging spelend op de gekozen instrumenten. Het hoeft niet gezegd dat Filiberke hoegenaamd niet onder de indruk is. Al vlug snappen de vrienden het probleem en trekken ze naar professor Gobelijn om een oplossing te vragen... een soort van lawaai-eter. Het toeval wil dat de professor en zijn collega Dédé Sibel bezig zijn met een supergevoelige geluidssensor te ontwikkelen in de vorm van een oor. Als het oor rood wordt, is er veel geluid aanwezig, als het oor groen is, bevindt men zich in de stilte. De jonge vrienden willen maar al te graag dit oor uittesten om de ideale rustplaats voor Filiberke te vinden. Maar zo gemakkelijk is de zoektocht niet. Het draait onder meer uit op een gewelddadige ontvoering door topcriminelen. En hoe het afloopt staat in de strip, hé.

Ondanks dat ik echt wel wil weten hoe de vrienden zich hier weer gaan uit redden, vind ik dat er deze keer net iets te veel gebruik gemaakt is van toevalligheden en geluk om het verhaal te sturen. Het werd een beetje 'te'. Desalniettemin zijn mijn mini-familieleden wel volledig mee in het verhaal en kunnen ze zich absoluut niet vinden in mijn vaststelling. Bovendien vind ik er wel weer een hoop leuke vondsten in terug, die toch een deel van het plezier vormen om Jommeke te lezen. Ik zou zelf trouwens ook wel eens zo een oor willen hebben om de stilste plek in Leuven te vinden... (kleine suggestie richting Ballon) Trouwens een extra plus van mij voor dit deel, want als vrijwilliger bij het Rode Kruis, is het een aangename verrassing om een Rode Kruis medewerker te zien meespelen.

In het kort: er zijn betere delen dan dit, maar middenmoot Jommeke is zeker niet slecht.