Vrijbuiters 1 Een olielek

Het is weer bijna zo ver! Het is bijna tijd voor het startschot van de grote jaarlijkse Kingtona race, een gewelddadige autorace waarbij alles toegelaten is, op vuurwapens na. Sinds 3 jaar heeft Impala de titel stevig in handen, maar dit jaar weigert hij nog mee te racen. De steenrijke financier van zijn ploeg, Corman, kan daar echter niet mee lachen en stuurt de gewetenloze premiejager Bothrops achter hem aan.
IJzervreter is, als goede depaneur, er net een paar klanten goed aan het opleggen als hij getuige is van een ongeluk tussen Impala en een van de mannetjes van Bothrops. Omdat hij een persoonlijke vete heeft met de premiejager, besluit IJzervreter de jonge kampioen te helpen...

Vrijbuiters is een nieuwe pretentieloze actiestrip van scenarist Sébastien Vastra aan de achtergrond toe voegt, of leuke vondsten zoals Jean-Mi, die nauwelijks in zijn autootje past. De tekenstijl bevat vooral veel zwier en vaart en hoewel de meeste personages anatomisch compleet onjuist zijn (kuiten die even groot zijn als een hoofd), is het bijzonder leuk om naar te kijken.
De auteurs zijn er, door gebruik van een goed gevulde bladspiegel, in geslaagd om naast een hoog vertelritme toch nog vrij veel verhaal te stoppen in dit album, zodat je na de lezing niet met het gevoel blijft zitten dat er toch meer mee gedaan had kunnen worden. De keuze van beide auteurs om de pret op de eerste plaats te zetten is meer dan geslaagd en doet je verlangen naar meer van dat.