Pablo 3 Matisse

Pablo Picasso reist met z’n vriendin Fernande naar zijn geboorteland Spanje, meer bepaald Barcelona om daar zijn kunst te kunnen beoefenen. Zijn jaloersheid brengt hen al gauw naar Gósol, een godvergeten gehucht in Catalonië. Langzaam zien we de kunstenaar zijn realistische kunst veranderen in het meer abstracte. Naar aanleiding van het uitbreken van tyfus (dat denkt/vreest Pablo toch), keren de twee geliefden terug naar het Montmartre (Parijs) waar ze in contact komen met ‘DM’, zijnde ‘De Grote Meester’ of de schilder Matisse. De rivaliteit tussen de 2 neemt hand over hand toe terwijl we het hoofdpersonage meer en meer z’n eigenzinnige en visionaire weg zien gaan.
Dit verhaal speelt zich af ten tijde van Picasso’s ‘roze periode’. Zijn voorheen sombere werken veranderden door zijn eerste successen en zijn relatie met Fernande Olivier. Hij maakt nu meer gebruik van zachte tinten blauw en roze en de onderwerpen van zijn schilderijen zijn vaak geïnspireerd op het circus.
Dit zijn gekende zaken die u ook op Wikipedia kan opzoeken. De auteur, Julie Birmant, laat ons echter kennismaken met heel andere, meer flamboyante en anekdotische zaken uit het leven van Picasso. De bezoeken aan het circus blijven achterwege en in de plaats daarvan zien we vooral de interactie van de schilder met z’n omgeving.
De auteur vertelt dit deel van de jeugd van Picasso met een zwierige pen. Op een losse maar toch beklijvende manier komen we meer te weten over de periode dat hij z’n vriendin meeneemt naar zijn geboorteland en krijgen we meer inzicht in de mens ‘Pablo’ met al z’n gevoelens en vooral ook angsten. Ook geeft hij het contrast met andere kunstenaars weer. Met name Matisse blijkt bij Picasso niet de meest sympathieke gevoelens op te wekken en wakkert de competitiviteit bij de meester aan.
De tekenstijl van Clément Oubrerie kennen we van ‘Aya uit Yopougon’. De setting van deze reeks is heel anders, maar ook dit is een realistisch verhaal en de tekenaar slaagt er goed in om een passende sfeer te creëren. De houtskooltekeningen en zachte inkleuring accorderen goed bij de tijdsgeest waardoor je je als lezer uitstekend kan inleven. Een perfecte combinatie!

Besluit: een prachtig album dat meer inzicht verschaft in het (jonge) leven van een van de bekendste moderne kunstenaars en is dus meer dan het aanschaffen waard!

De recensie van deel 2 kan u HIER lezen.