Amoras 3 Krimson

Van een verrassing gesproken.. na de vorige twee delen, was ik toch al wel zeker over het verhaal: goed tegen slecht, Sus en Wis tegen Krimson. Een typisch verhaal van Suske en Wiske, met andere woorden. Maar nu blijkt het toch niet zo simpel te liggen. Het ziet er naar uit dat Jérusalem een derde betrokken partij is en het is nog niet duidelijk welke kant ze zal kiezen of dat ze een kant zal kiezen. Het verhaal wordt ineens complexer en interessanter. Dit is veel meer dan gewoon een Sus en Wis verhaal naar de toekomst brengen, dit is een stapje hoger zetten en het belooft veel goeds voor de rest van dit verhaal.

Goed, waar waren we.. Na het vorige deel wisten we al dat Wiske het ongeval overleefd had, maar dat Suske hier nog niet van op de hoogte was. Elk apart, probeert met de mensen in hun omgeving een verzet op te roepen tegen Krimson. Maar ondertussen weet Krimson dat Jérusalem Suske vergezelt en hij stopt op het laatste nippertje de dodelijke jacht op Suske door haar aanwezigheid. Hij verandert van strategie en wil Jérusalem levend in handen krijgen. Ze kan hem, denkt hij, iets ongelooflijks geven en hij wil dat graag hebben. Ondertussen zijn Lambik en Jerommeke onderweg naar de professor. Ze weten al dat hij gevangen zit op een boot en ze gaan er voor.

Op menselijk vlak, zien we wel wat verschillen met de normale Sus en Wis, immers tussen Lambik en Jerommeke botert het niet al te best na zijn stommiteit die dit avontuur op gang bracht. Maar ook professor Barabas wordt lichtjes anders gebracht: hij is meer een man, die best sluw en sterk uit de hoek kan komen. En dat is dan buiten de reeds vastgestelde aanpassingen van Suske en Wiske. De karakters, zeker de nevenfiguren, zijn wel allemaal vertrouwd, maar hebben meer inhoud gekregen. En dat is een goede zaak. Ik ben ineens enorme fan van deze professor geworden, terwijl die vroeger toch eerder een neutraal personage was.

De moderne look en de dynamische bladschikking houden de vaart in dit verhaal en de tekeningen ondersteunen dit ook. Geen overvloed aan detaillering, maar wel telkens voldoende om de sfeer te bepalen. Het werkt allemaal samen om dit een spannende, interessante aflevering te maken, dat het verhaal een stapje hoger brengt.

In het kort: Op weg om zelf een klassieker te worden.