Superman Action Comics (Lion) 1 Superman en de mannen van staal

Met de herlancering van de meeste series van DC comics tijdens “the new 52” werd ook de moeder aller superhelden comics herstart vanaf nummer 1. Het was namelijk in nummer 1 van action comics dat Superman voor het eerst verscheen. Nu bundelt RW/Lion de eerste acht hoofdstukken van de nieuwe serie van schrijver Grant Morrison en tekenaars Rags Morales en Andy Kubert, die een nieuwe blik werpen op de jonge jaren van Superman.
Als jong broekje heeft Superman zijn ongelofelijke krachten nog niet onder de knie, hij wordt achtervolgd door een verleden dat voor hem één groot mysterie is maar gewapend met het onwrikbare gevoel voor goed en kwaad van een gezonde boerenjongen uit Kansas vecht hij tegen corruptie en neemt het op voor de machtelozen. Als beginnende held heeft hij zijn typerend kostuum nog niet en daardoor trekt hij dan maar ten strijde in een T-shirt, een jeans en bottines. Hij heeft wel al zijn onafscheidelijke onkreukbare rode cape , maar pas later in het verhaal krijgt hij zijn volwaardig kostuum. De mensen zijn nog niet vertrouwd met een vliegende krachtpatser die de misdaad bestrijd en staan dan ook nog wantrouwig tegenover deze zonderlinge figuur. Meer nog, het leger is volop op zoek naar een wapen om superman te kunnen verslaan. Ze krijgen daarbij de hulp van Lex Luthor die precies meer weet over de herkomst van superman dan superman zelf! Luthor weet met een spectaculaire list Superman gevangen te nemen door hem “neer te kogelen” met een hoge snelheidstrein!
Men voert allerhande afgrijselijke tests uit om te zien wat Superman allemaal kan verdragen en hoe hij aan zijn krachten komt. De jonge Superman ondergaat helse pijnen, maar recupereert snel. Intussen nadert vanuit de ruimte een nieuwe, mysterieuze bedreiging die het ook op Superman heeft gemunt: de verzamelaar der werelden.
Voor mensen zoals ik die Superman alleen maar kennen van de films, is het misschien beter om eerst het dossiertje achteraan het boek te lezen. Naast wat alternatieve covers en schetsen gaan de auteurs wat verder in over hun idee van de herstart en worden enkele figuren nog eens voorgesteld. Na het lange verhaal staan er ook nog enkele korte verhaaltjes die meer details geven over het leven van de jonge superman.
Hoewel dit dus een herstart is, is enige achtergrond wel een voordeel om alles vlot te volgen, maar laat dit geen beletsel zijn om deze unieke kans om in te stappen in de reeks van de held der helden.