Liefde in oorlogstijd 2 Blauw Bauhaus

Aan de vooravond van de Russische revolutie ontmoeten Natalia en Walter elkaar. Zij is een overtuigde Russische revolutionair en hij een Amerikaan die bijna per toeval meegesleept wordt in de beginnende revolutie. Door hun passie voor de kunst, grijpen ze beiden de kans om de revolutionaire kunst te gaan verspreiden over het hele land. (zie ook de bespreking van het eerste deel) Na de lange Russische reis, gaan er nieuwe deuren open en ze beslissen om Rusland achter zich te laten en ergens anders hun kunde te verbeteren. In een Duitse kunstacademie, genaamd het Bauhaus, worden ze toegelaten als leerlingen.

Hun Bauhaus lijkt zowat de enige plaats in de omgeving die nog weerstand biedt aan het oprukkende fascistische gedachtegoed. Ze worden verder gedreven dan hun eigen grenzen, en dat op vele vlakken, om zo hun kunst te laten groeien en dat is natuurlijk iets dat niet strookt bij het om zich heen grijpende nazisme. En toch proberen ze stand te houden. Daarnaast is de revolutionaire beweging in Rusland nog steeds aan de gang en heeft Natalia toch wel wat heimwee. Allemaal zaken die de toch al stormachtige relatie tussen hen bedreigt.

We krijgen hier een origineel standpunt vanuit een interessante periode, wat ons dan ook heerlijke dialogen geeft tussen flamboyante figuren. Daarnaast heeft de scenarist ook tijd gevonden om hier en daar extra uitleg te geven over moderne kunst en hoe die te lezen. Alhoewel ik nooit echt veel begrepen had van het zwarte vlak als schilderij, snap ik het nu wel en kan ik waardering opbrengen voor de abstracte kunstvormen. Het zit dus geweldig goed en sterk in elkaar.

Zoals reeds gezegd in de vorige bespreking, dit is prachtig getekend. De sfeerzetting is enorm goed gedaan en geeft hierdoor de gruwel alsook de romantische momenten treffend weer. Dit laat je niet onberoerd.

In het kort: prachtige reeks.