Batman: Jekyll & Hyde (Lion) 1 Batman: Jekyll & Hyde

Er is van alles aan de gang in Gotham City. Brave huisvaders of -moeders worden plots moordlustige gekken die de meest krankzinnige gruwelen begaan zonder dat hen dat lijkt te raken. De politie en ook Batman staan voor een raadsel. Net als Dr. Jekyll (u weet wel, het hoofdpersonage uit het boek van Stevenson) is er een gewaardeerd arts die zich verdiept in het probleem van goed en kwaad en bedenkt dat beide in de aard van elk mens voorkomen. Hij vraagt zich af of deze twee naturen in de mens gescheiden kunnen worden. Zijn experimenten leveren een middel op dat ertoe leidt dat de kwade kant van de mens de overhand krijgt. Bovendien is dit alles wel héél aantrekkelijk voor Harvey/Murray (alias Two-Face). Deze laatste lijdt aan paranoïde schizofrenie met moordneigingen, zowel figuurlijk als letterlijk. Hij wordt verscheurd - en dat mag je bijna letterlijk nemen - door de interne strijd van goed en kwaad. Hij is reeds menig jaar de vijand van Bruce Wayne, alias Batman. Deze koestert echter nog steeds sympathie voor de goede kant van de misdadiger. Welke vonken dit allemaal oplevert, kan u zelf lezen in het boek.
De auteurs creëerden een verhaal dat niet geschikt is voor doetjes. Ze schetsen een grauwe en grimmige werkelijkheid die je doet sidderen. Van bij de eerste afbeeldingen word je ondergedompeld in bloederige taferelen en dat stopt pas op de laatste bladzijden.
Dit verhaal is er een dat niet thuishoort in het rijtje van albums die de meesten associëren met superheldenverhalen. Het meeste van de bovennatuurlijke actie en hoogtechnologische snufjes blijft achterwege en Jenkins legt de nadruk op het psychologische verhaal. Alles ademt immers Jekyll en Hyde, zowel de personages als de relatie tussen de protagonisten. Tevens legt het een deel bloot van de moeilijke jeugd van beide protagonisten. De vraag waarom zowel Batman als Harvey werden wie ze zijn, krijgt een antwoord. Het maakt van dit verhaal een zware dobber die echter wel vlot leest.
De tekenstijl omsluit het geheel met de nodige duisternis. Donkere kleuren en grote schaduwvlakken geven het verhaal de juiste, morbide sfeer. Wat de overgangen naar de jeugd van de 2 protagonisten betreft: het gebruik van sepia-achtige kleuren geeft mooi die momenten weer die zich in het verleden afspelen. Een geslaagde combinatie verhaal-tekeningen dus.

Besluit: liefhebbers van het donkere genre met veel geweld en bloed zullen hun hartje zonder twijfel kunnen ophalen aan dit uitstekende verhaal.