Quintett 2 Het verhaal van Alban Meric

Alban Meric is, door zijn kennis van de Byzantijnse geschiedenis, belast met het restaureren met een oud beeldhouwwerk dat het leger uit de rivier gevist heeft. Hij krijgt als hulp een knappe jongeman aangewezen, Manolis. Al gauw ontwaken in Alban gevoelens voor de jongen waar hij niet op gerekend had. Gelukkig voor hem blijken de gevoelens wederzijds. Alhoewel, zo'n geluk is dat niet, want als er compromitterende foto's van hen blijken te bestaan, wordt snel duidelijk in wat voor moeilijke situatie Alban terecht is gekomen.

De gebeurtenissen in dit album spelen zich af in de zelfde periode en op de zelfde plek als de gebeurtenissen in het eerste deel van deze reeks, dat handelde over Dora Mars. Toch lijkt het verhaal totaal niet op het vorige en onoplettende lezers zullen de overlappende gebeurtenissen zelfs niet opmerken. Toch slaagt Frank Giroud er in om onduidelijke details uit het verhaal van Dora Mars te verduidelijken en aan te tonen dat soms dingen gebeuren die voor één persoon totaal niet opvallen en voor anderen hun leven totaal kunnen veranderen.
Net als in het eerste deel heeft Giroud een vrij traag verhaal geschreven, dat echter met veel zorg is uitgewerkt. De plot ontplooit zich slechts langzaam, maar kan de hele tijd boeien. De personages en plotwendingen komen opnieuw natuurlijk naar voor.
Het tekenwerk in dit deel is van Paul Gillon die hier opnieuw zijn gekende stijl aanwendt: zeer realistisch met veel detail, maar soms wat stijf en hier en daar wat krasserig. Knap, en liefhebbers van zijn werk zullen weer in de wolken zijn.

Een zeer degelijk vervolg in dit vijfluik. Als dit niveau in de scenario's aangehouden wordt, kan Quintett uitgroeien tot een van de betere reeksen in de nog jonge collectie Impressie(s) van Dupuis. Wat de tekenaars van de volgende delen betreft zit het alvast goed: Jean-Charles Kraehn voor deel 4 en Giulio De Vita voor het afsluitende deel. Deel 3 zal getekend worden door de onbekende Steve Cuzor, maar het feit dat hij midden tussen al deze grote namen mag gaan staan, verzekert ons van zijn kwaliteiten.