Hannibal Meriadec en de tranen van Odin 4 Alamendez, jager en kannibaal

Hannibals verbeten zoektocht naar de tranen van Odin zet zich verder. Deze laatste hoop om z’n geliefde Selina terug te halen uit het dodenrijk brengt hem naar erg diverse gebieden.
Naast de hoofdverhaallijn, leren we in dit album ook het ontstaan van de Orde van de As kennen. Een allesbehalve leuke geschiedenis, waarin tegelijkertijd een minder fraai stuk van het christelijke verleden wordt blootgelegd. Bovenop dit nevenverhaal worden we ook verwend met de uitleg waaraan Alamendez zijn reputatie te danken heeft. Deze vervaarlijke jager is immers een noodzakelijke schakel in het plan van Hannibal om de tranen te bemachtigen. Waarom dat is, leest/ziet u zelf op de laatste pagina’s.
Zoals u merkt, is er weinig tijd om u te vervelen eens dit boek is opengeslagen. De gebeurtenissen volgen elkaar in moordend tempo op. Toch heb je nooit het gevoel dat het te snel gaat en dat de auteur meer tijd had moeten nemen om het een en ander uit de doeken te doen; daarvoor zit alles te goed in elkaar. Onvermijdelijk is wel dat er behoorlijk wat tekst aanwezig is, maar dit is me bij lezing nauwelijks opgevallen, laat staan dat het stoorde. Behalve misschien bij de dagboekfragmenten, waar het gekozen lettertype naar mijn gevoel niet steeds even vlot leesbaar is.
Ook de evenwichtige mix van actie, avontuur, mystiek en magie kan goed bekoren. Er is voor ieder wel wat wils zonder dat het echt overhelt naar een of ander extreem beklemtoond genre. Ook na 4 delen blijft deze nevenreeks van Drakenbloed dus sterk overeind.

Je kan je vlotjes verlustigen aan al het moois dat Stephane Crety op papier zette. De zwierige lijnvoering in combinatie met de sterke inkleuring zorgen voor een levendig geheel dat boeit. Daarnaast staan zowel de paginaopbouw, de diversiteit van de kadrering en de soms aparte perspectieven garant voor een aangename tijd prentjes kijken. Het tekenwerk is dus erg degelijk en vooral de 3 tekeningen die de volle 2 pagina’s beslaan, zijn erg indrukwekkend.

Besluit: sterke album binnen een sterke reeks. Voor iedereen die een piratenverhaal met de nodige snuifjes magie wel kan smaken.