Zwanenzang 1 Morgen dood

April 1917, na een zoveelste uitzichtloze poging om een heuvel te veroveren op de Duitsers trekken de Fransen zich terug. Ze zijn de slachting beu, en net dan krijgt een van hen een beruchte petitie toegestopt. Deze petitie, ondertekend door duizenden soldaten bewijst dat de mislukte aanval op een heuvel eigenlijk niet had mogen plaatsvinden omdat de Duitsers op de hoogte waren van de plannen. Maar daar hielden de legeroversten geen rekening mee want ze hadden deze aanval al gepland en aangekondigd! Als ze door hun oversten onder druk worden gezet om de petitie af te geven en daarbij nog eens bedrogen worden, slaan de stoppen bij de soldaten door. Er zit maar één ding op: deserteren en zelf de petitie gaan afgeven in het parlement. Dit loopt natuurlijk niet van een leien dakje want de groep wordt opgejaagd door “de puzzel”, een wreedaardige officier, die na een verwonding weer is samengenaaid!
Zwanenzang wordt een diptiek die verschijnt in de collectie getekend van le lombard, een verzameling van klassestrips dus. Aan het roer zitten dan ook twee scenaristen die al ruimschoots hun strepen hebben verdiend: Xavier Dorison en Emmanuel Herzet. De tekenpen is echter in handen van Cédric Babouche, een debutant, al mag je nu niet verwachten dat de man een bleuke is. Hij heeft al een uitgebreid palmares opgebouwd in de animatiewereld, met oscar- en andere nominaties.
Dit verhaal is eigenlijk een beetje a-typisch voor de overvloed aan WO 1 strips die ons dezer dagen overspoelen. Niet alleen speelt het verhaal zich grotendeels achter de linies af, ook de tekenstijl is niet rauw of realistisch zoals in andere oorlogstrips. Babouche tekent karikaturale figuren, die zeker qua ogen en mond sterk beïnvloed zijn door de tekenfilm en mangawereld. Daarnaast kleurt hij zijn tekeningen direct in met aquarel. Eigenlijk een bizarre combinatie maar ze werkt wel!