Saga Valta 2 Sosjia

Valgar heeft moeten vluchten en bijgevolg zijn vrouw Astridr en hun pasgeboren zoontje achterlaten in de handen van de gewelddadige Thorgerr. Thorgerr is de heerser van een 100-tal Viking-krijgers en kan het niet verkroppen dat zijn dochter zelf haar man uitkoos. En dus joeg hij op Valgar en Astridr om ze uiteen te trekken. Maar nu dat er een zoontje is, gelden de bloedwetten en mag hij niet zo maar iedereen doden, met één uitzondering: Valgar. En daar gaat hij dan ook vol voor.

Maar Valgar is een groot krijger en laat zich niet doen. Hij kan ontkomen aan de klopjacht en gaat op zoek naar medestanders tegen Thorgerr. En hij heeft die gevonden bij de familie van Skarperdinn, één van de tien. De tien zijn de belangrijkste families, die alle heersers leveren en dus stevig de macht in handen hebben. Valgar kan hierdoor Thorgerr voor de raad van de tien dagen, om zo het recht op te eisen om getrouwd te zijn met Astridr. Helaas kan Valgar niet volledig vertrouwen op zijn medestanders, want hij heeft ze eigenlijk zelf al verraden. Maar toch zet hij door, de leiders van deze familie weten immers nog niks van dat verraad. Het is dus een spel op het scherp van de snee en de beslissing zal vallen in het volgende en laatste deel.

Dit verhaal heeft een heel pak leuke elementen: Vikings, een legendarische held, goden en mythische figuren en heel wat actie. Zo echt een sage zoals ik ze al altijd graag gelezen heb. Dufaux weet alle boxen netjes af te tikken. Het is dan ook een verhaal geworden om duimen en vingers van af te likken: een snuifje magie, een toets fantasie en heel veel tegenkantingen en obstakels voor onze held om te overwinnen. Het leest alsof het een legende is die al eeuwen bestaat en verfijnd is tot dit eindresultaat, en dat nu even in stripvorm wordt gegoten.. zo natuurlijk verloopt het hele relaas.

Daarnaast ben ik ook gewonnen voor de tekenstijl: een beetje ruw en donker maar met enorm veel gevoel voor actie en drama. Elke kop spreekt, elke actie spat van het blad en elke pagina brengt een bepaalde sfeer naar boven. Ik hou wel van deze beeldschepping.

In het kort: zonder enige twijfel, een te volgen reeks.