Suske en Wiske 327 Het gebroken dorp

Voor dit verhaal gingen de auteurs inspiratie zoeken in de Ardennen. Marchimont is namelijk een bestaande ruïne ten zuiden van Resteigne (dat ligt in de buurt van de grotten van Han). Tot op heden weet men niet precies waarvan het overblijfselen zijn, maar men neemt aan dat het om een bewoonde plek uit de middeleeuwen ging. Voor een korte (Franstalige) video over deze toeristische trekpleister kan u terecht op http://www.rtl.be/rtltvi/video/198842.aspx, een situering en korte Nederlandstalige uitleg zijn te vinden op http://www.ftlb.be/nl/attractions/fiche.php?avi_id=2079

Het verhaal zelf. Suske, Wiske en de rest van de vriendenbende zijn op vakantie in de buurt van Resteigne. Daar ontdekt Suske een 1000 jaar oude ring in het bos, vlakbij de ruïnes van Marchimont. Het is de start van een buitendimensionaal avontuur waarin de uitverkoren Suske een dorp en z’n bewoners moet zien te redden...
Het verhaal is vrij klassiek met de olijke bende die op reis is in de Ardennen en daar dan een wonderlijk avontuur beleeft. Ook de onderlinge verhoudingen en karaktertrekken voldoen aan de aloude traditie, wat wil zeggen dat Lambik nog steeds haantje de voorste wil zijn, Wiske als vanouds jaloers is en professor Barabas opgaat in z’n werk. Het brengt al bij al weinig (ver)nieuw(end)s en steunt op een eenvoudig en lineair gebracht verhaal. Uitermate geschikt voor een jonger publiek dus.
Het verhaal wordt doorkruist door ‘kleine Lambikjes’ die zijn trots, ijdel en werkende brein moeten voorstellen. Ik vind dit een minder geslaagde toevoeging omdat er teveel gebruik van wordt gemaakt. Een subtieler gebruik van deze komische toets had een veel beter effect kunnen bekomen. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat de jeugd hier in huis dit wel een geslaagde en leuke toevoeging vindt. Leeftijd is soms allesbepalend bij het lezen van strips,nietwaar?!
Ook de tekeningen konden mij niet overtuigen, meer in het bijzonder de hoofdfiguren. Noch de bewegingen, noch de verhoudingen worden mooi in beeld gebracht en ik had het dan ook moeilijk om hierin de oude vertrouwde helden te herkennen.

Besluit: dit album kon me niet overtuigen, daarvoor zijn er teveel zaken waar men naar mijn gevoel de bal missloeg. De jeugd daarentegen voelt zich duidelijk wel aangesproken en het album zal dus zeker de nodige aftrek vinden.