Geheim agent G.Ruwel 1 Hebbes!

Ahah, zie je wel.. uiteindelijk gaat iedereen voor de bijl. Ik had nog zo enkelingen rondlopen in de familie die niks moesten weten van strips (ja, elke familie heeft wel een zwart schaap of twee) en dan komt Geheim Agent G. Ruwel uit. Nog voor ik het boek goed en wel boven gehaald heb, wordt er al voorzichtig toenadering gezocht. Het ziet er namelijk wel leuk uit, die cover. En ook na een eerste, vluchtige doorbladering blijft die indruk overeind. Het finale eindresultaat was dat ik er bijna moest om vechten om het eindelijk ook zelf eens te kunnen lezen. Maar ik heb hem dus toch kunnen bemachtigen... uiteindelijk.

Gruweltje heeft al heel zijn leven gedroomd om geheim agent te worden, meer bepaald een geheim agent van de monster-bevolking. Monsters bestaan dus en de agenten zorgen er voor dat geen enkele mens ze ooit ziet. Ze grijpen in als er ook maar enige kans bestaat op ontdekking. Dat is dus ook meteen de reden waarom jij en ik ze nog nooit gezien hebben. Wanneer hij acht is, de jongste leeftijd dat een monster agent mag worden, gaat hij zijn kans wagen op de school voor geheime agenten. Echter het is een afvallingsrace en hij is de kleinste tussen de bende. Veel kans maakt hij niet, of dat denk je dan toch. Maar Gruweltje is ook niet van gisteren en weet zich behendig door de proeven te laveren en wordt agent. Maar eenmaal actief, loopt niet alles van een leien dakje. Slaagt hij er wel in om een succesvol geheim agent te worden?

Dit is een verhaal dat de klein mannen echt aanspreekt, een beetje actie en een beetje humor met daarenboven tekeningen die spreken en aanspreken. Hoe kan dit niet overtuigen? Het is er zonder enige moeite in geslaagd om ketters (nou ja) naar de zwarte zijde van de stripwereld te brengen. En dat verdient alle lof.

In het kort: prachtig deel dat vernuftig in elkaar zit.