Texas Cowboys (Blloan) 2 Deel 2

Lewis Trondheim, scenarist van diverse strips van topkwaliteit, en tekenaar Matthieu Bonhomme, minder bekend maar zeer gesmaakt voor zijn tekeningen, zien hun tweede deel in het Nederlands verschijnen. Blloan heeft de smaak te pakken en met reden. Deze strip is een pareltje onder de strips. De manier waarop men het Woeste Wilde Westen tegen een achtergrond van waargebeurde feiten in beeld brengt is magistraal. Als je de tv-serie Deadwood kent dan zal je ook dit beeldverhaal zeker smaken.

Het verhaal speelt zich af in de hoogdagen van het Wilde Westen. De dagen waar boeven en gangsters de plak zwaaien en de sheriff tracht om alles in goede banen te leiden. In dit ruwe landschap plant Trondheim zijn 'anti-held', de reporter die door zijn vriend gevraagd wordt om hem te helpen bij een heikele en zeer persoonlijke zaak. Het is dan ook een kunst hoe zowel Trondheim in zijn scenario als Bonhomme in zijn tekeningen een verhaal vertellen met de nodige romantiek en en humor. Dat ze dan ook nog de spot drijven met de clichés van de Far West is niet te verwonderen.

Harvey Drinkwater brengt de verhalen net alsof je een krant leest. Hij gebruikt dan ook een eerste pagina van een dagblad, de Texas Cowboy, te koop voor een luttele 10 cent, om een nieuw hoofdstuk aan te kondigen. In de originele versie, uitgegeven in 2011 door Dupuis, werden deze gebruikt al cover. In die periode zaten deze verhalen namelijk gratis bij de Franse Spirou.

En het jammere is, als mijn telling juist is (16 pagina's x 18 uitgaves), dat dit wel eens het tweede en laatste deel zou kunnen zijn. Het woord 'einde' op het eind van de strip confirmeert deze stelling. Hopelijk hebben Trondheim en Bonhomme nog plannen met hun karakters uit deze reeks.

We leven op hoop. Persoonlijk ben ik ook voor het feit om een goede reeks niet onnodig uit te melken maar Texas Cowboys biedt nog heel wat mogelijkheden.
Iemand die een goed woordje kan doen bij Lewis en Matthieu?