Haas 5 Dodenlijst

Tegen een, op dit ogenblik, overrompeling van strips rond wereldoorlog I zouden we haast vergeten dat er ook nog ander lopende strips de tweede en daarom niet minder belangrijke oorlog becommentariëren. Haas, van scenarist Bob van Bavel en Fred de Heij, is er daar één van. Een fictief verhaal tegen de achtergrond van terreur die WOII wel was.

Een Engelse piloot wordt uit de lucht geschoten en opgevangen door het verzet, de Duitse tegenstanders die alom aanwezig waren in het Nederland van die tijd. Tot zover alles goed maar net de dag voor de overlevering aan de Engelsen valt 'den Duits' het schuiloord binnen en schiet de zoon des huizes neer. Mer vermoed direct kwaad opzet en één van de heethoofden maakt een lijst op met de mogelijke verraders. Zijn oplossing is om deze vijf mensen ter dood te veroordelen, erg tegen de zin van zijn kompanen. En dan wordt de lijst één per één afgewerkt. Wie zit hier achter? De schrijver van die lijst of toch niet?

Rob van Bavel heeft met Haas al bewezen dat hij heel wat in zijn marge heeft. Dat de tekeningen perfect aansluiten aan de geschreven tekst mag niemand verwonderen. Fred de Heij is een manusje van alles maar zijn realistische stijl is een pluspunt voor de reeks 'Haas'. Soms zijn de over-expressieve gezichten wel buiten proporties maar dit accentueert alleen maar de agressie of de schreeuw die Fred extra in de verf wil zetten.

Haas, aan zijn vijfde deel toe, blijft een zeer goede reeks, getekend tegen een achtergrond van extreme gruwel. Gelukkig hebben zowel scenarist als tekenaar er niet voor gekozen om deze gruwel de boventoon te laten krijgen.