Hotel particulier (Sorel) 1 Hotel particulier

'Hotel Particulier' staat overal aangeschreven als een top-strip. De hemel ingeprezen. En dan gaan mijn voelsprieten rechtop staan en begin ik alles veel kritischer te bekijken. Meestal geeft dit een omgekeerd effect. Zo niet met 'Hotel Particulier'. Dit is een pracht van een strip, een schrijnend verhaal, zeer emotioneel getekend en met een inkleuring die zich beperkt tot hoofdzakelijk wit, zwart en grijstinten. Sorel ten top, dus.

Het vertelt het verhaal van een vrouw, Emilie, die in de grootstad woont maar toch wat eenzaam door het leven gaat. Ze kent haar medebewoners enkel vluchtig van contacten in de gang en daar blijft het zowat bij. Tot het noodlot toeslaat. Ze legt haar boek met poëzie van Rimbaud weg in de kast. Putje winter, een bad en een open raam. Alles om ervoor te zorgen dat Emilie vredig inslaapt. Nog even wachten en alles is voorbij.
Dit is slechts de prelude van het verhaal. De geest van de jonge vrouw ziet haar levenloze lichaam afgevoerd worden door de ambulanciers maar zelf blijft ze in het huis. Ze heeft nu de tijd en de mogelijkheid om de bewoners beter te leren kennen (jah, ze kan nu eenmaal door muren en vloeren zweven) en neemt ons mee op een verkenningstocht door het gebouw. Langzaamaan geraak je als lezer meer betrokken in het verhaal. Emilie zelf kan alleen maar contact leggen met de kater van de buren. Haar geest heeft de mogelijkheid om de kat te verstaan en met haar te resoneren. En dat is de start van een nieuw 'leven'.

Dit verhaal begint zeer zwaar. Een zelfmoord en gedeelten van de gedichten van Rimbaud citeren is niet direct iets wat je zou verwachten om een verhaal te starten. Maar hoe verder je zit hoe meer Emilie en haar spiegelwereld je intrigeren. Wat drijft haar om plots de buren op te zoeken en hun levensgang na te gaan? Wat heeft die ene buur toch met het honderd maal schilderen en tekenen van Emilie in de meest erotische poses? En waarom in godsnaam die zelfmoord?

'Hotel Particulier' is een one-shot met ballen. Het geeft je een mep in je gezicht van bij de start en zorgt dat je als een soort voyeuristische pervert door het gebouw zwalpt. Een prachtig verhaal door een prachtige man. Weer een one-shot van Sorel's hand dat regelmatig uit de boekenkast zal gehaald worden voor herlezing.