Perico 2 Deel 2

Joaquin en Livia zijn aan het Cuba van Batista ontsnapt en zijn onderweg naar Hollywood. Livia droomt nog steeds van een filmcarrière en Joaquin gunt haar van harte die kans. De gestolen koffer met geld zorgt er voor dat ze hun reis gemakkelijk kunnen bekostigen en tevens genieten van een beetje luxe. Echter dit gedrag valt op en daardoor zijn ze gemakkelijk opspoorbaar voor de mannen die achter hen gestuurd zijn.
Terwijl Joaquin houdt van Livia, de reden waarom hij haar droom inwilligt, vindt zij hem saai en blijft ze eerder uit gemakzucht bij hem. Maar door de achtervolging op hen en de heldhaftige daden die Joaquin hierdoor moest stellen, begint zij hem toch met andere ogen te bekijken. Kan dit verhaal een gelukkig einde kennen of is dit op voorhand al een verloren zaak?

De kern van het verhaal is eigenlijk de metamorfose van de twee hoofdrolspelers om zo het hoofd te kunnen bieden aan de reeks uitdagingen dat op hen afkomt. Joaquin start als een eerder naïef en onschuldige jongen die bijna per ongeluk in het hele verhaal verzeild geraakt. Langzaamaan echter wordt hij harder en kordater in zijn optredens. Zijn zwakke plek blijft echter Livia. Zij heeft iets arrogants en is af en toe ronduit onuitstaanbaar. Maar hoe verder we in het verhaal zijn, krijgen we meer en meer een kwetsbare vrouw achter dat masker te zien.

De volledig zwarte schaduw, die veelvuldig ingezet wordt, contrasteert met de warme kleuren die gebruikt worden. Je krijgt dus enerzijds een optimistisch sfeertje, dat op geregelde tijdstippen doorboord wordt met een pikzwarte schaduwpartij. Dit verhaal is dan ook een mix van hoop en wanhoop en dat wordt mooi gespiegeld in deze keuze van tekenstijl en inkleuring.

In het kort: Het eindspel wordt gespeeld en het kan tellen.