Antarctica 1 Bedrog

Begin 20ste eeuw. Een periode waarin de mens het avontuur opzocht en heel wat ontdekkingsreizen organiseerde. Uit interesse, uit zucht naar roem of omwille van financiële redenen. De race om als eerste het geografische middelpunt van Antarctica te bereiken was er ook zo een. Gezien de gebeurtenissen die daarrond plaatsvonden, is het niet verwonderlijk dat daar ook een strip aan gewijd wordt: 2 (groepen) mensen willen als eersten het onbetreden, meest zuidelijk punt van onze aarde betreden om er de vlag van hun land te planten. De opvattingen van hoe dit moet gebeuren, lopen echter sterk uiteen en de hamvraag zal zijn wie het beste voorbereid is en de verstandigste keuzes heeft gemaakt.
Ik kende het verhaal van Amundsen en Scott reeds in grote lijnen en was dan ook benieuwd naar de uitwerking van Bartoll. De auteur laat het verhaal beginnen nog voor de hele onderneming van start gaat en schetst daarbij de leefomstandigheden van de vissers die vaak maandenlang van huis waren om in dienst van een reder vis te gaan vangen, tegen vaak hoge risico’s. Tegelijkertijd laat hij een liefdeshistorie ontspinnen die bepalend zal zijn voor het verder verloop van dit epos. De vraag daarbij is hoeveel historische waarde dit drieluik nog heeft. Maar ik kan jullie al onmiddellijk geruststellen: het is knap om te zien hoe de auteur een groot aantal waargebeurde feiten en historisch correcte zaken verweeft met een liefdeshistorie. Er wordt weinig afgeweken van de uit dagboeken opgedane kennis.
Zoals gezegd, heb je naast alle historische informatie ook nog het verhaal van de 2 geliefden, namelijk de dochter van een reder en een jonge kapitein uit België. Door die toevoeging hebben ook de lezers die het hele verhaal van de race naar Antarctica reeds kennen, een aangenaam en beklijvend drieluik waarnaar ze kunnen uitkijken.

De keuze om het verhaal vroeg te laten beginnen vind ik de juiste. Ondanks dat de echte race nog moet beginnen, krijgen we hier toch al een goed verhaal voorgeschoteld dat allerminst verveelt en dat veel achtergrondinformatie geeft over de omstandigheden waarin alles zich afspeelde. Bovendien woden veel gebeurtenissen in gang gezet en voel je al waar, waarmee en met wie problemen gaan opduiken.
Ook aan de tekeningen merk je dat men niet onbezonnen en rap-rap aan dit verhaal is begonnen. Alles ziet er goed gedocumenteerd uit en de tekeningen zijn realistisch en worden voorzien van alle nodige details. Toch oogt het geheel niet té zwaar.

Wie meer informatie wil over Amundsen en Scott en hun onwaarschijnlijke reis, kan terecht op Wikipedia. PAS OP: wie de afloop van de wedloop nog niet wil kennen, wacht beter tot na het lezen van de 3 albums vooraleer deze te lezen!

Besluit: een boeiend epos over een fantastische reis naar een van de koudste gebieden op aarde.