14-18 missie Alaska 1 Moufflot, winter 1914

De winter van 1914 houdt zwaar huis en het zijn vooral de soldaten aan het front die de zwaarte aan de lijve ondervinden. De sneeuw die de kou nog erger maakt en de slechte bevoorrading maken de oorlog tot een hel. Eén man, een kapitein uit het Franse leger, die ternauwernood de beproeving een eerste keer heeft overleefd, heeft nu een gewaagd plan. Hij, Moufflot, wil poolhonden en bijhorende sledes inzetten om de troepen te bevoorraden. Klinkt eerder fantastisch toch? Maar het is een waargebeurd verhaal. De archieven van het Franse leger geven eindelijk dit onwaarschijnlijk verhaal over deze militaire missie met codenaam 'Missie Alaska' prijs.

Hoe meer je van dit verhaal leest, hoe meer je snapt hoe dat rare verhaal plaats heeft kunnen vinden. De juiste mensen met de juiste kennis over Alaska én met de juiste vrienden zorgen er voor dat dit verhaal van onwaarschijnlijk naar volledig haalbaar draait en dat allemaal al in dit eerste deel. We zien Fransen terugkomen naar Frankrijk om deel te nemen aan de wereldoorlog en daarbij zijn een aantal gelukzoekers vanuit Alaska. Zij weten maar al te goed hoe om te gaan met sneeuw en kou. Eén van hen was echter al eerder teruggekeerd en is kapitein geworden. Deze kapitein Moufflot zit met zijn legereenheid vast in de Vogezen en wordt daar bijna volledig vernietigd door de Duitsers. Hij weet dat het beter kan en grijpt als held nu de kans aan om de situatie te verbeteren voor zijn medesoldaten. Natuurlijk is dit nog maar het inleidend deel en zijn we nog niet veel verder dan de eerste stappen richting Missie Alaska, maar ik ben verkocht. Dit is een spannend avontuur (oorlog weet je wel) dat intrigeert (hoe krijgt hij het ooit klaar?) en toch niks verhult over de slechte omstandigheden die soldaten kende aan het front.

De eerder ruwe tekenstijl versterkt deze indruk. Dit is geen mooie wereld, maar eentje waar iets onbeschrijflijks brutaal aan het plaatsvinden is. Die rauwheid komt sterk door. Daarnaast laat deze stijl ook toe om iedereen een specifieke smoel te geven en mede hierdoor 'echte' mensen neer te zetten.

In het kort: hard maar uiterst meeslepend verhaal. Absoluut op te volgen!