Bruss. 2 Bruss.2

Vorige keer vroegen we om meer en we kregen het ook. Dit is een tweede uitgave van kortverhalen over en in Brussel. Bij deze tweede ronde was de opgave van het internationale literatuurhuis Passa Porta iets gedetailleerder: het moest nog steeds een verhaal zijn dat zich afspeelde in Brussel maar deze keer moest een Brussels hotel een belangrijk onderdeel van de achtergrond vormen waartegen het verhaal zich afspeelt. Acht auteurs laten hun creativiteit los en gingen de uitdaging aan.

Zowel de tekenstijlen als de verhaaltypes variëren enorm. Niet verwonderlijk daar de auteurs ook best uiteenlopend zijn: Stedho, Olbrechts, Orsted, Michiels, Kim, Carrère, Frantzen en Loodts. Sommigen al bekender dan de anderen, maar allemaal hun eigen insteek. We krijgen horror tot dagboek, absurd tot realistisch. De meeste verhalen zijn dan ook origineel gevonden en best leuk om te lezen. Het is dan ook jammer dat er eentje bij zat dat niet die stap zette en ons gewoon een verslag bracht van een dag rondtrekken in Brussel. Dat hadden we vorige keer ook al gezien. Maar dat neemt niet weg dat de andere zeven daar wel veel meer verbeelding aan de dag leggen.

Mijn persoonlijke favorieten zijn in de volgorde zoals ze in het boek voorkomen: Why is a raven like a hotel desk?, Onze vader, Zij aan zij en Het weerzien. Die verhalen hebben net iets meer diepgang en zijn dan ook nog eens mooi getekend. De andere verhalen waren dan wel goed getekend maar maakten net iets te weinig van hun verhaal (en zeker die ene). Natuurlijk is het een kortverhaal en limiteert dat de ruimte, maar de vier genoemde verhalen tonen aan dat het kan.

Dit blijft desalniettemin een leuk initiatief en ik ga nog steeds hopen dat er een vervolg komt. Alleen hoop ik ook dat er tussen de volgende reeks deelnemers geen verslaggevers meer zijn, want het is vrij duidelijk dat als je de juiste mensen inschakelt je echt wel prima kortverhalen krijgt.

In het kort: fijne bundeling van kortverhalen