Shadow banking 1 De kracht van de schaduw

Shadow Banking speelt zich af voor en tijdens de bankencrisis van 2008. De term 'Shadow Banking' is in feite een verzamelterm wat betreft financiële instellingen die niet bankgerelateerde diensten aanbieden die de traditionele banken als te risicovol aanzien. Alhoewel je 'traditionele banken' met een serieuze korrel zout moet nemen als je ziet wat er in ons eigen Belgenland gebeurde.

Dat het geheel dus zwaar overladen is met informatie over die bankencrisis, die begon bij de Lehman Brother bank in New-York en zowat de hele financiële wereld op zijn grondvesten deed daveren, mag wel duidelijk zijn. Het is er soms wel op het randje. Bij wijlen krijg je het gevoel dat je haast het bankwezen van binnen en van buiten moet kennen om enigszins wijs te geraken uit de lappen tekst.

Gelukkig is er hiernaast ook nog een verhaal dat zich weliswaar tegen de achtergrond van de crisis afspeelt maar begrijpbaar en spannend voor de lezer. Via de adoptievader kan Dorval een mooi postje krijgen bij de Europese Unie. Deze functie bezorgt hem de mogelijkheid om op hoog niveau te debatteren en te handelen om sommige hete ijzers uit het vuur te halen. Hij laat dan ook zonder verwijl zijn ongerustheid zien over "The Greek Problem", het land dat zo goed als bankroet is. Samen met zijn adoptievader begint hij te graven in deze open beerput en komt dichter en dichter bij de ware reden van de crisis. En net dan krijgt hij onverwachte tegenwind.

Corbeyran heeft het zekere voor het onzeker genomen, voor hij met deze reeks begon, door een kenner van de hele kwestie mee in het project te betrekken. Frédéric Bagarry was in een vorig leven namelijk beurstrader en dit verklaart dus beter waar die hele lappen tekst vandaan komen. De tekeningen, zowel de personages als de achtergronden, zijn van zeer hoge kwaliteit. Nochtans is Eric Chabbert niet direct een naam die een bel doet rinkelen, behalve bij wat enkelingen.

Het geheel geef ik daarentegen een voldoende tot redelijk goed mee. Het zal een tweede deel zijn dat me moet overhalen om deze reeks te blijven volgen. Maar zoals het er nu voorstaat kan dit veelbelovend worden.