Parijs zien... 1 Parijs zien...

Schuiten en Peeters gingen een samenwerking aan met het ?Institut Passion for Innovation de Dassault Systèmes? om het Parijs van gisteren én van morgen op een unieke manier vorm te geven. Het resultaat is de expositie ?Revoir Paris? die de lichtstad op een unieke manier in 3D weergeeft. Meer weten en enkele pareltjes bewonderen kan op http://www.3ds.com/fr/revoir-paris
Beide auteurs maken in hun tweeluik ?Parijs zien...? dankbaar gebruik van de opgedane kennis over de lichtstad en creëerden een science-fictionepos waarin Parijs centraal staat.
Het verhaal: Kârinh, het hoofdpersonage, voelt er niets voor om op de Ark, een vluchthaven voor de mens, te blijven en daar gedwee mee te doen aan het teeltprogramma teneinde de menselijke beschaving in stand te houden. Ze wil koste wat het kost mee op een expeditie naar de Aarde. Tot haar grote vreugde wordt ze geselecteerd als boordcommandant om in het jaar 2156 naar de als ?verschrikkelijk? bestempelde Aarde te vertrekken. Als enige wakkere lid van de bemanning (de rest -allen bejaarde oudjes- is in hibernatie) geeft ze zich vaak over aan een hallucinogeen middel. Door middel van die drug en een computeraansluiting, maakt ze virtuele uitstappen naar Parijs, maar lijkt daar tezelfdertijd ook lijflijk aanwezig te zijn. Gevolg is dat ze haar job op het schip verwaarloost...
Schuiten en Peeters trakteren ons andermaal op een bevreemdende ervaring die deels verklaard kan worden door de drugs die de protagoniste inneemt. De grens tussen droom en werkelijkheid zijn soms uiterst vaag en lijkt op bepaalde momenten zelfs onbestaande. Zelf hou ik wel van dit dromerige SF-genre dat je doet wegzweven naar andere oorden.
Er is bij dit album echter wel een minpunt. De protagoniste Kârinh is duidelijk op zoek naar iets en/of iemand, maar haar beweegredenen blijven voor het grootste deel een mysterie. Daardoor is het moeilijk om goed in het verhaal te komen. Bij dit album ontbreek ik dan ook de empathie die je behoort te voelen voor een personage dat zo alom tegenwoordig is in het verhaal. Het is natuurlijk mogelijk dat dit met het tweede deel wordt rechtgezet en dat heel wat zaken duidelijk worden, maar dat is afwachten.
Na jaren grafische pareltjes over het eigen Belgenland te hebben gecreëerd, trakteert Schuiten ons dit maal op een uitzonderlijke blik op enkele van de meest gekende en bezochte gebouwen van Frankrijk. Verwacht hier geen realistische setting. Alle architecturale pracht is ingebed in een science-fiction-verhaal waarbij heel wat klassieke gebouwen zijn doorspekt van retro-futuristische elementen en zo een boeiend en tot de verbeelding sprekend geheel vormen waar je je gerust heel wat tijd kan aan verlustigen.

Besluit: alweer een album dat de fans van Schuiten maar moeilijk links zullen kunnen laten liggen maar waarbij nog wat ziel ontbreekt.