Stroke (Tijdschrift) 33 #33

De homepage van Stroke titelt:

"De uitgeverij van de Vlaamse Stripgilde
Uitgeven zoals God het gewild heeft?"

Een straffe uitspraak, maar perfect begrijpbaar als je weet dat deze uitgeverij slechts een minimum aan werkingskosten doorrekent naar de auteurs en deze helpt om hun strips uit te geven met een maximale winstmarge. Uitgeven dus zoals de auteurs het gewild hebben (en de traditionele uitgeverijen iets minder). Naast een 9-tal albums richt deze organisatie zich ook op het uitgeven van een tweewekelijks stripblad, getiteld Stroke, dat zich eerder richt op een volwassen(er) publiek. Sinds kort is nummer 33 verkrijgbaar. Enkel digitaal, dat wel, maar wel voor iToestellen én voor Androiddevices. Losse nummers kopen is mogelijk tegen de som van ?2,69 maar er is ook een abonnementsformule mogelijk.
Enfin, genoeg achtergrondinformatie, op naar het 45 bladzijden tellende magazine?

Voor een overzicht van de inhoud en een voorproefje verwijs ik u graag naar http://www.stripgildeuitgeverij.com/store/p81/Stroke_Nr._33.html

Zoals het een goed stripmagazine betaamt, is de inhoud erg divers. Het gaat van volwaardige kortverhalen (of vervolgverhalen) over gags tot coverillustraties van denkbeeldige albums. Ook de inhoudelijke stijl is heel uiteenlopend doordat in dit ene nummer zowel helden met speciale krachten te vinden zijn als een ronddolende uier (en nee, dit is geen typefout). En dan vergeet ik nog twee als spook en geraamte verklede figuren, de motorgekke Black Bunny en nog heel wat meer figuren. Elke tekenaar kan hier dus z?n artistieke ei kwijt en bovendien is men niet (of toch minder) gebonden aan zaken zoals aantal bladzijden, verkoopaantallen en dies meer. Dat resulteert in enkele aangename bladzijden lectuur waarin zeker voor iedereen wat te vinden is. Vanzelfsprekend zal niet alle werk iedereen aanspreken, daarvoor liggen de stijlen te ver uiteen, maar zelf vind ik dat juist een pluspunt. Je kan immers aan de hand van dit magazine achterhalen wat en wie je het meeste ligt.

Digitaal lezen is niet het ideaal, maar het maakt wel dat dergelijke uitgaven op een betaalbare manier een groot publiek kunnen bereiken. Met de kwaliteit van het bestand zit het trouwens meer dan goed: op een hoge resolutiescherm op computer treedt geen korrelvorming op, zelfs niet als je vergroot naar 150% en de volle 1920 pixels breedte benut worden. Ook lezen op een tablet is perfect mogelijk, de schermen van die toestellen zijn tegenwoordig van een uitstekende kwaliteit, zodat alles vlot en goed leesbaar is.

Besluit: Stroke biedt opnieuw veel leesvoer voor weinig geld. Wie het magazine niet kent, raad ik zeker aan eens een kijkje te gaan nemen op de site en een nummer uit te proberen (het nummer 0 is gratis te verkrijgen). U steunt er de auteurs mee en leert talent van eigen bodem kennen voor een prijs die heel wat lager is dan een album.