Biebel - De stroken 7 De stroken 1092-1271

Welke mens van iewat leeftijd kent deze malle jongen nu niet? In de jaren ?80 en ?90 sierde deze Vlaamse stripheld (hoewel held misschien niet het juiste woord is) van de hand van Marc Legendre menig tijdschrift en krant en vergastte er de lezer op een gezonde portie humor.

1271 van de geplande 2000 stroken zijn alweer gepubliceerd. Een meer dan respectabel aantal. Natuurlijk treedt er regelmatig een déjà vue-gevoel op, maar dat kan ook niet anders als je zoveel keer een zelfde personage krijgt voorgeschoteld. Desondanks slaagt Legendre erin om regelmatig nieuwe onderwerpen aan te raken die het weer de moeite waard maken om de gags te bundelen in een album. Weinig van de grappen doen echt gedateerd aan. Waarschijnlijk omdat technologie zelden gebruikt wordt en er geen politieke thema?s worden aangesneden. Zowat alles draait om de belevingswereld van kinderen en hun relatie tegenover de hun omringende wereld.
?Biebel? had ook ?Biebel en Reggie? kunnen heten. Of Dumb and Dumber zo je wil. Want rond deze twee niet al te snuggere figuren draait het immers. Waar Biebel eerder last heeft van het EQ, ontbreekt het zijn vriend vooral aan IQ, bewijze de volgende dialoog:?Reggie! Je bent niet enkel de domste jongen die ik ken! Je bent óók het meest idiote kind van de hele wereld!? Waarop het volgende antwoord weerklinkt: ?Dat maakt me wel heel bijzonder, zeg?? Spreekt voor zich, toch?! Persoonlijk vind ik de interactie tussen deze 2 figuren het vaakst hilarisch. Hoewel de (meestal vergeefse) pogingen van Biebel om de vrouwelijke helft van de bevolking het hof te maken, er ook mogen zijn! :-)

Besluit: dit is zo?n album dat je geregeld eens ter hand zal nemen om hier en daar een strookje uit te lezen. Gewoon om even de gedachten te verzetten en weer opgemonterd te worden (als dat al nodig is).