Marina (Matteo) 2 De profetie van Dante Alighieri

Het tweede deel van Zidrou, met tekeningen van Matteo, ligt voor ons. Ook deze maal is het een aangrijpende cover die veelbelovend is voor wat er verder nog te ontdekken valt.

Marina is op de vlucht uit het klooster, de plaats waar ze verondersteld werd te bevallen van een kind van niemand minder dan de Andrea Dandolo, één van de notabelen van Venetië.
De voorspellingen van Dantes achtervolgen haar, want laat Marina nou de persoon zijn die de ondergang van Venetië zou inleiden. Want heeft die man niet gezegd: "Uit lange zwangerschap wordt het vervloekte kind zonder mond geboren dat je einde aankondigt"?

Ondertussen, in het heden, heeft de zitting van de Raad van Tien plaats om de tien voorspellingen van Dante Alighieri te ontleden. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel omtrent deze predictie dus de gemoederen geraken verhit. Tot één van hen de vinger op de wonde legt.... Toch komen deze voorspellingen niet uit, dat leert ons de geschiedenis. Maar wat gebeurde er met Marina waardoor deze werden ontkracht?

Dat Zidrou een scenario kan schrijven hoeft niet meer gezegd. Hij is op dat gebied een Manusje van alles. Hij kan zowel een gag-strip als een zwaar geschiedkundige strip zodanig schrijven dat iedereen er door meegesleept wordt. Marina is daar geen uitzondering op. Lachen doen we niet, meeleven met het hoofdpersonage meer dan goed voor ons is. Dat hij dit samen met Matteo heeft gedaan heeft waarschijnlijk zo zijn redenen. Matteo is een kenner van Venetië, toen en nu. Hij zet de achtergronden zodanig op papier dat je het gevoel krijgt dat je door de Venetiaanse straatjes aan het struinen bent. Alles is tot in de puntjes bestudeerd en op papier gezet.

Het begin van dit verhaal begint "verwarrend". We starten in het heden met de zitting van de raad van om dan terug te keren naar de toenmalige piraten die de Middellandse zee onveilig maakten om dan vrij snel naar Marina in het klooster te gaan, dit alles met de nodige achtergrondinformatie om ons de rest van het verhaal begrijpelijk te maken en de perikelen van Marina, Andrea Dandolo en de onverbiddelijke piraat Brago te verduidelijken.

Schitterend verhaal, prachtige tekeningen, spannend van begin tot einde en hier en daar plotwendingen die allen zullen verassen. Wat heb je nog meer nodig om dit verhaal te appreciëren?