Borgia 1 Bloed voor de paus

Borgia is het eerste deel van een nieuwe reeks door Manara en Jodorowsky.
De basis van het verhaal is de historie van de familie Borgia, die in de 15de en 16de eeuw de pauselijke en een groot deel van de toenmalige wereldlijke macht in handen hadden. Door intriges, omkoperij, moord en vergiftiging verwierven zij een machtspositie die velen de ogen uitstak. Niet te verwonderen dat kwade machten zich dan ook tegen hen keerden, waardoor de familie al even snel van het toneel verdwenen als ze erop gekomen waren.
In dit eerste deel maken we kennis met de patriarch van de familie, kardinaal Borgia, die mee gaat dingen naar de pauselijke stoel. Zijn kansen zijn gelimiteerd, aangezien hij van Spaanse afkomst is. Geen probleem, de molen van prostitutie, omkoperij, verraad en moord komt op gang. Kardinaal Borgia rekent met alle tegenstanders af. In deze afrekening vinden honderden de dood. Nu kardinaal Borgia paus geworden is, mag zijn familie mee ten tonele verschijnen, zijn vrouw/minares, zijn kinderen (ja, waar is het celibaat gebleven) langzaamaan stippelt hij voor elk van hen een toekomst uit, een toekomst die de macht van de Borgia's in Europa moet consolideren.
Jodorowsky neemt in deze strip het scenario voor zijn rekening, het verhaal loopt als een trein en spaart geen enkel kerkelijk taboe. Diepgelovige mensen kunnen deze strip dan beter ook niet lezen. Het is verfrissend eens een ander genre van Jodorowsky te lezen, en het mag gezegd, het gaat hem prima af. Dit op waarheid beruste verhaal toont een decadent Rome, en geestelijken die verre van heilig zijn. Een en ander zal vast en zeker uitvergroot worden door het tekenwerk. Niemand minder dan Manara, de koning van de erotische strip, neemt dit voor zijn rekening. Het een en ander wordt nogal expliciet in beeld gebracht, maar het is er geenszins "over". Integendeel, het blijft een historische strip, die er alleen maar door aan realisme wint. Dikke pluim overigens voor het tekenwerk, de realistische stijl en dito inkleuring maakt het een heel vlot album dat ver boven de middenmoot uitsteekt.
Manara bewees reeds eerder dat zijn tekenstijl in combinatie met een goed historisch verhaal werkt. Indian summer is een zeer sterk album, dat een lezing verdient indien je dit verhaal goed vind.
Overall een zeer sterk eerste deel, deels te wijten aan de zeer interessante, duistere periode uit de kerkelijke geschiedenis.