Nicky Saxx (Bee Dee) 1 Noodweer

Het is deel één uit de serie ‚De avonturen van Nicky Saxx’. Aanvankelijk was er wat verwarring bij mij. Er wordt in dit album namelijk verwezen naar een eerder verhaal. Meestal duidt dit erop dat de verhalen niet in oorspronkelijke volgorde worden uitgegeven. Dat gebeurd vaak bij buitenlandse albums, maar dit is een Nederlandse strip. Dus ik ging uitzoeken hoe het zat. Nu blijkt het toch even wat anders te zitten dan ik dacht. Noodweer is inderdaad niet het eerste Nicky Saxx album. Als Noodweer in 2007 verschijnt zijn er al zes Nicky Saxx strips verschenen, waarvan de eerste in 2003. Deze eerste zes zijn uitgegeven bij uitgeverij Boumaar. Daarna wordt de serie overgenomen door uitgeverij Bee Dee. Deze voegt ‚De avonturen van’ toe aan de naam van de serie en begint opnieuw met nummeren.

Zoals bij alle Nicky Saxx albums staan er ook in Noodweer twee verhalen: Noodweer en Horen.
Noodweer speelt zich af in een haven in het zuiden van de verenigde staten. Privé detective Nicky Saxx is een aantal misdadigers op het spoor. Ze wordt betrapt en gevangen genomen. Wanneer de dijken doorbreken en alles onder water komt te staan gooit dat roet in het eten van de misdadigers. Ze laten Nicky voor dood achter. Vervolgens wordt de lezer meegenomen op een spectaculair avontuur dat zich afspeelt in een overstroming.

Verhaal twee heet Horen. Professor Henry Michell vraagt parapsychologe Elja Steiner hem te vergezellen op een onderzoeksreis in zuid Amerika. Hiervoor heeft hij een pagina uit een religieus boek gestolen. Wanneer Michell vermoord wordt en Steiner van moord wordt beschuldigt schakelt Steiner Nicky Saxx in om de zaak tot de bodem uit te zoeken. Hierbij komt ook het leven van Saxx in gevaar. De geestelijken schuwen geen geweld om de pagina terug te krijgen.

Het scenario is van Willem Ritstier. Hij weet het verhaal goed neer te zetten. De lezer bevind zich al snel midden in de actie. Hij weet het verhaal vaart te geven en spannend te houden tot het eind. De tekeningen zijn van Minck Oosterveer. Zijn zwierige tekenstijl ondersteunt de vaart in het verhaal. Ik vind het erg goed getekend.

Ik ga zeker uitkijken naar de andere Nicky Saxx verhalen. Bee Dee Nicky Saxx op Ratatouille TV