Lancelot (Alexe) 4 Arthur

Lancelot die zich out? Je kan het je haast niet voorstellen maar toch is het zo. Geboren als meisje werd hij opgevoed als jongen en dat is steeds met enige contradictie de rode draad door zijn leven geworden. In Arthur draait het grootste deel rond deze faitdivers. Het is Guinevere, de echtgenote van Arthur, die het eerst nattigheid voelt. (Voor alle duidelijkheid: figuurlijk!!!) Ook al is men over het hele land in strijd om de koning ter wille te zijn, het grootste deel van dit verhaal draait toch om het vrouw zijn van Lancelot en de relatie die hij heeft met Arthur en met Guinevere.

Dit toch wel zeer apart verhaal in het King Arthur-epos heeft zijn einde bereikt. Het scenario van Peru, de tekeningen van Alexe, de inkleuring van Héban, het is allemaal zeer gewaagd en vaak op het randje. Wij kennen allemaal Lancelot als één van de belangrijke ridders van de Ronde Tafel. Dat hij in deze reeks wordt afgeschilderd als een vrouwelijke personage, maar dan één met ballen (ook weer figuurlijk), dat is toch wel even schrikken.

Dit doet natuurlijk niets af aan de prachtige tekeningen, het aangrijpende verhaal en, ik herhaal mezelf, de wel zeer toepasselijk inkleuringen die de tekeningen van Alexe nog beter tot hun recht laten komen.

De tekst is bij wijlen wel zeer diepgravend. 't Is te zeggen: vaak heb je van die beeldspraak die niet altijd even duidelijk is. Ligt dit aan de vertaling? 'k Zou het niet weten. Maar laat dit niets afdoen aan het geheel van de teksten. Die blijven verbluffend mooi.

Met dit vierde deel zitten we dus aan het einde van Lancelot. Jammer! Maar beter een reeks op zijn top afronden dan eindeloos uitmelken.