Mc Queen 1 Drie kleine aapjes

Gorilla heeft ons sinds de start al enkele keren aangenaam verrast. Enerzijds brachten ze al nieuwe series van gevestigde namen zoals Walthery en Taymans, die eigenlijk meer van hetzelfde brachten zoals we van hen al kenden maar in een ander jasje. Anderzijds schonken ze ons al “kroniek der onsterfelijken” en “Gung Ho” van de mij onbekende Duitsers von Kummant en von Eckartsberg die me van mijn sokken bliezen.

Mc Queen is een nieuwe serie. Die kan je ergens tussen beiden zetten. Emilio van der Zuiden kennen we al als tekenaar van enkele autostrips die zich afspelen in de jaren zestig: de autoreportages van Margot en Bob Neyret. Maar voor deze reeks neemt Emilio van der zuiden voor de eerste keer plaats op de scenaristenstoel en daarmee wijkt hij af van zijn vertrouwde omgeving. Hij verlaat Europa en de auto’s voor een hard boiled detective verhaal in de Big Apple eind jaren zestig. De tekeningen blijven zijn gekende klare lijn stijl, met veel aandacht voor de achtergronden en het vrouwelijk schoon. De zwarte marges en de inkleuring zorgen voor een echte Noire-sfeer. Emilio experimenteert ook veel meer dan in zijn vorig werk, hij speelt heel graag met de bladspiegels. Zo moet je zelfs een keer van onder naar boven lezen. Maar dit gaat zeker niet ten koste van de leesbaarheid. Door de setting en het spel met de tekeningen voelt het soms eerder een comic aan dan een traditionele strip.
Mc Queen is een ex-flik die het nu probeert als privédetective. Hij is gestopt bij de politie door een uit de hand gelopen zaak die hij nog steeds niet heeft verwerkt. Hij zit dan ook nog steeds in therapie en slikt om de haverklap pillen. Mc Queen wordt gecontacteerd door De Crécy, een gepensioneerd kolonel en antiquair. Hij moet op zoek gaan naar zijn verdwenen nichtje Millie, die samen met zijn secretaris Bonnard en een kostbaar beeldje zijn verdwenen. Doordat hij nog volop met dat onderzoek uit zijn verleden bezig is, stuurt hij Pépé Fregasol, zijn partner, op onderzoek uit. Later worden Fregasol en Bonnard dood teruggevonden in een hotelkamer in Chinatown. Geschokt door het overlijden van zijn vriend trekt Mc Queen dan maar zelf op onderzoek uit.
Veel meer wil ik niet verklappen omdat je vooral zelf van dit verhaal moet genieten.

Als ik dan toch een minpuntje heb is dat het hoofdpersonage zelf. Mc Queen wordt afgebeeld als een blauwige aap, behalve als hij in de spiegel kijkt en hij spreekt in zwarte tekstballonnen. Het hoe en het waarom is nog onduidelijk maar dit komen we misschien te weten in het afsluitende deel van dit verhaal. Maar laat dit je niet weerhouden om het boek te lezen want dit is een dikke vette aanrader! Dit komt zeker in mijn top van 2015 terecht!