Sukkwan Island 1 Sukkwan Island

Sukkwan Island is een verstripping naar de roman van David Vann. Het is een diepgaand, emotioneel en adembenemende strip geworden van de hand van Ugo Bienvenu. Voor Ugo is deze Graphic Novel een debuut. Hij heeft ervaring opgedaan in de tekenfilmindustrie bij Miyu Productions en deze animatie filmpjes waren te zien op Canal Plus, Arte en op verschillende internationale festivals. Sukkwan Island was dus een nieuwe uitdaging die hij met brio tot een goed einde brengt.

Het verhaal behandelt een relatie tussen een vader en een zoon. De vader is, na zijn scheiding, teruggetrokken gaan leven op een eiland, ergens in Alaska. Gewoon even een jaartje op zichzelf zijn. Om zijn band met zijn dertienjarige zoon te verstevigen laat hij die overkomen maar alles draait anders uit. In plaats van een verstevigde relatie komen de conflicten nog meer in het daglicht en groeit de afstand tussen beiden alleen maar. In deze wereld waar je volledig op jezelf bent, waar je moet doden om te eten, kweken om te oogsten en vechten om te overleven leek de moment om in de ogen van het kind zijn vaderlijke waardigheid te herwinnen. Hopeloos dus. De tekortkomingen van de vader en de heldere blik van de jongen zorgen er al snel voor dat deze nieuwe kennismaking uitdraait op een verschrikkelijke nachtmerrie.

Dit uiterst emotioneel startend verhaal is een zeer geslaagd begin voor Ugo Bienvenu. Je hebt het gevoel van een manga in je handen te hebben als je de tekeningen bekijkt en eerlijk gezegd leunt dit verhaal en de manier van benadering heel hard aan met de stijl van Jirö Taniguchi.

De vader-zoon relatie, die in Sukkwan Island het grote onderwerp is, krijgt een zeer hartverscheurend en melodramatisch einde. Waar de vader oneindig toenadering zoekt tot de zoon, zijn gestrande relatie met zijn vrouw zal ervoor zorgen dat de afstand tot zijn zoon alleen maar groter aan het worden is. Dat op papier zetten en vooral in tekeningen omzetten is een waar huzarenstukje dat Ugo met glans heeft verwezenlijkt. Prachtige debuut!