Superman: De laatste god van Krypton 1 Superman: De laatste god van Krypton

Krypton, de planeet waar Superman van afkomstig is, is vernietigd. Stukjes planeet zwerven hier en daar nog rond, maar leven is er niet meer te vinden. Of toch? Plots ontsnapt een bleke vrouw uit één van de overblijvende resten van de planeet. Ze is blijkbaar blij met de vernietiging dat ze ziet. Al vlug wordt het duidelijk dat ze Cythonna is, godin van de bevroren leegte (ijs voor ons, gewone mensen) en ze heeft een vete met de andere goden van Krypton en bijgevolg ook met alle Kryptonezen. Haar triomf verandert dan ook snel in haat wanneer ze de aanwezigheid voelt van een levende Kryptonees in het heelal. En ze gaat er direct achter om ook deze laatste overlevende te vernietigen. Die laatste is natuurlijk Superman en hij weet niet dat er een godin op oorlogspad aankomt, maar dat gaat vlug veranderen.

Het eerste wat opvalt als je dit boek opendoet, zijn de tekeningen, nu ja de schilderijen. Ik ben het zo gewoon om Superman getekend te zien dat dit echt wel even aanpassen is. Niet dat de karakters niet herkenbaar zijn, integendeel, maar het is anders. Die aanpassing duurt niet lang, want de kenmerkende eigenschappen en gedragingen zijn nog steeds zeer aanwezig, mede dankzij het scenario dat deze typische tics ook uitspeelt. Het voelt dus al snel zeer vertrouwd aan.

Het verhaal is bekend: goed tegen kwaad waarbij Superman in een underdog-positie gemanoeuvreerd wordt. Er wordt nog een schepje bovenop gedaan want Lex kan het niet laten om de vijand van zijn vijand te helpen. Helemaal alleen staat Superman echter ook niet, hij is ondertussen getrouwd met Lois en zij laat zich ook niet onbetuigd wanneer de hel ... euh mini-ijstijd losbarst. Niet echt origineel, maar het is wel een degelijk verhaal met de juiste plotwendingen en schijnbewegingen.

Na het eerste verhaal, komt er nog een aanvullend verhaal. Daar dit wel terug getekend is, was het opnieuw even aanpassen. Ook het gegeven dat Lois en Clark nog niet samen zijn hier, vroeg een kleine mentale bijsturing in mijn verwachtingspatroon. Maar eenmaal mee in de nieuwe situatie, was ik al vlug meegesleept in het verhaal. Lex heeft weer een ideetje gekregen om Superman uit te schakelen en zet er een labo op. De situatie loopt echter uit de hand en Superman moet een ramp stoppen wanneer het labo ontploft. Maar gelet op het onderzoeksmateriaal komt hijzelf er ook niet zonder kleerscheuren vanaf. Het wordt nog bijzonder moeilijk voor hem om dit te overleven. Ook dit is een klassieke Superman-verhaal, maar er is net iets meer originaliteit aan de dag gelegd om het Superman moeilijk te maken, zowel op emotioneel als fysiek vlak dan bij de godin van ijs. Ik heb dan ook een lichte voorkeur voor dit verhaal ten opzichte van het vorige.

In het kort: degelijke en vertrouwd aanvoelende Superman-verhalen.