Vasco (Nederlands) 25 Stad onder de as

Vasco’s geweten gaat gebukt onder zijn deelname aan de exploten van Seneschalk Niccolo dell’Aquila, een jeudgvriend van Vasco en belast met de opdracht om achterstallige belastingen te innen bij de boeren. Deze hebben het niet onder de markt en trachten hun laatste centen te verbergen voor de belastinginners van de koning. Worden ze hierbij betrapt, dan wacht hen onverbiddelijk de brandstapel. Veel mensen gaan hier niet mee akkoord, maar ze kunnen geen kant op. Toch is er een groep die pogingen onderneemt om Niccolo en de zijnen een hak te zetten: de kinderen van de Vesuvius. Niemand die weet waar deze bende zich schuilhoudt of wie hen aanvoert...
Deze reeks, die oorspronkelijk gestart is door Gilles Chaillet, was een nobele onbekende bij mij. Ik had er wel al van gehoord, maar nog niet het genoegen gehad albums uit de serie te lezen. Dit album is me alvast bevallen; zonder dat het me van m’n sokken heeft geblazen weliswaar. Het verhaal is rechtlijnig en niet te moeilijk ondanks de ‘oude stijl’ waarbij veelal gebruik gemaakt wordt van vele lappen tekst. De schrijver heeft dit hier gelukkig weten te beperken en heeft een evenwicht gevonden tussen de nodige tekst en uitleg enerzijds en het laten spreken van de tekeningen anderzijds. Daardoor krijg je als lezer een licht verteerbaar historisch verhaal voorgeschoteld.
Dit boek brengt magnifiek getekende en goed uitgewerkte decors waarbij de tekenaar van dienst veel aandacht heeft gehad voor de details. Enkel de lichaamsverhoudingen vind ik soms tegenvallen. Echt storen doet dit gelukkig nooit. Geen slecht werk dus van Rousseau die hier z’n tweede album in de reeks heeft getekend.

Besluit: een degelijk album dat het lezen waard is als je van de oude stijl houdt.