Betoveringen 3 Boek 3

Betoveringen is een sprookjesreeks, maar dan wel een met weerhaken. De typische tekeningen van Munuera en de inkleuring laten het op een disney-sprookje lijken, maar het scenario van Dufaux trekt het toch weer richting de oorspronkelijke grimmige sfeer van de vroegere sprookjes. Het is een groot verhaal vol wraak, haat en bedrog en toch nog een sprankeltje hoop en liefde.
Alles begon met de moord op de koning van het schemerrijk. Hij had echter in een laatste helder moment zijn dochter Blanche als opvolger gekozen en niet zijn oudste zoon en bultenaar Ogier. Ogier kreeg de steun van zijn moeder en via een complot konden ze Blanche toch van de troon krijgen. Ook in de onderwereld is er een en ander gaande want Maldoror, die zijn troon tijdelijk heeft afgestaan aan zijn jonge zusje Aldora om op zoek te gaan naar Blanche wordt ook uitgestoten. Het enige dat Blanche en Maldoror nog overhebben is hun liefde!
Toch lijken de kansen te keren als Maldoror toegang vindt tot de onderwereld en zo een leger op de been kan brengen. Blanche heeft echter ondertussen haar moeder, die achter alle complotten zit, vermoordt, wat tot tweedracht zorgt in haar omgeving. Dit moet wel tot een grote strijd leiden die de toekomst zal bepalen voor alle protagonisten!
José-Luis Munuera schittert hier, hij kan zich uitleven met soms paginagrote tekeningen en ook Jean Dufaux is in goede doen. Hij bezorgt me soms de kriebels met zijn bovennatuurlijke plotwendingen, maar hier zijn we in een sprookjeswereld, dus kan hij zich veel meer permitteren. Als hij zijn verhaal dan ook nog eens kruidt met een gezonde dosis humor weet je gewoon dat je een topreeks in handen hebt. Het volgende deel zou trouwens dit verhaal al afronden, al weet je met Dufaux nooit natuurlijk!