De ontdekkers 1 Deel 1

De ontdekkers.. als er iets is dat we al sinds onze baby-tijd doen, dan is het wel de wereld ontdekken. Dit is een universeel gegeven en dan krijgen we daar nu net een gag-strip over. Dit is gewoon de perfecte combinatie.. bij hoeveel van uw eigen eerste stappen in de wereld zijn er geen grappige anekdotes te vertellen. Ik kijk er naar uit om te zien waar dit heen gaat.. op naar pagina 1.

In deze strip volgen we natuurfotograaf Sjors, zijn nichtje Elsje en haar hond Bas. Vooral die twee laatsten zijn zoals water en vuur, mixen doen ze niet, maar ze zorgen wel voor het nodige gesis en rooksignalen. Niks, maar dan ook echt niks gemeenschappelijk hebben die twee, de ene bang van zelfs zijn eigen schaduw, de andere avontuurlijk en ondernemend. Toch zijn ze veroordeeld tot elkaars gezelschap wanneer Sjors hen meesleept op zijn uitstapjes voor natuurfotografie. Dit natuurlijke vuurwerk wordt prachtig weergegeven. Dit weerhoudt Sjors er echter niet van om ook regelmatig punten te scoren in dit spel. Ja, zowel Elsje als Bas worden al eens in hun hemd gezet, maar het blijft wel altijd plezant.

Er wordt in dit deel de tijd genomen om de gags op te zetten, ze zijn meestal per twee pagina's gemaakt, wat er voor zorgt dat het opzetten van de grol grondig gebeurt en je dikwijls toch even op een verkeerd been gezet wordt voor de punchline onthuld wordt. Die misleiding zit er overal wel in en dat maakt het best leuk, want je probeert toch al te voorspellen wat het deze keer zal worden. En ik heb het niet dikwijls geraden, wat alleen maar positief is.

De tekenstijl is cartoony, met overdreven gezichtsuitdrukkingen en houdingen, wat past bij deze gags. De inkleuring sluit aan met de plezante sfeer door gebruik te maken van volle kleuren, waardoor het gehele plaatje klopt.

In het kort: leutige ontdekking.